Thursday, August 25, 2011

Ramadhan & Program TV: Banyak Tak Semestinya Bermanfaat


Program 'Istimewa'


Hampir setiap kali Ramadhan setiap tahun, stesen TV menyediakan berpuluh program khusus dan istimewa SEOLAH-OLAH UMAT ISLAM MEMPUNYAI BANYAK MASA UNTUK MENONTONNYA. Sama juga situasinya dengan Aidil Fitri yang bakal tiba, channel TV dijangka akan sarat dengan program raya. Ia seolah-olah suatu pembentukan budaya baru untuk umat Islam yang diwujudkan oleh saluran TV.

Pada bulan puasa, kita digalakkan untuk melakukan ibadat sebanyak mana yang boleh kerana Ramadhan adalah bulan yang penuh dengan keberkatan. Amalan-amalan sunat dikatakan sama seperti amalan wajib pahalanya, apa lagi amalan wajib yang berlipat kali ganda ganjarannya andai ianya dilakukan di bulan Ramadhan. Rasulullah S.A.W. pernah bersabda:
”Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata:” Melainkan puasa, kerana ia untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku.” Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan; kegembiraan semasa berbuka dan kegembiraan semasa menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau Musk.”
(HR Bukhari & Muslim)

Akan tetapi, ada yang mengatakan bahawa PROGRAM TV MENJADI GODAAN BESAR KEPADA UMAT ISLAM UNTUK MELAKUKAN IBADAT DALAM BULAN YANG PENUH RAHMAT INI DENGAN SEBANYAK YANG BOLEH.

Agak signifikan juga dengan program raya. Pada Aidil Fitri nanti, kita digalakkan menziarahi sanak-saudara dan teman-taulan. Namun kebanyakan orang akan menjadi berat punggung kerana dikatakan lebih suka menatap pelbagai program ‘khas’ raya. Bagaimanapun, banyaknya program TV pada Ramadhan dan Aidil Fitri bukanlah boleh dijadikan alasan kukuh untuk kita tidak beribadat atau mejalin hubungan silaturrahim, kerana dalam hal ini, PUCUK PANGKALNYA ADALAH BERGANTUNG KEPADA HATI KITA SENDIRI.

Takde Beza Pun!!


Kesempatan menonton beberapa program ‘khas’ seperti drama atau telefilem yang berbeza dengan program-program TV biasa. Imej Islam dalam drama yang kononnya Islamic sudah kelihatan terlalu klise atau stereotype saja. Orang Melayu Islam akan ditonjolkan dengan imej BERBAJU MELAYU ATAU BERJUBAH, BERKAIN SARUNG ATAU BERKAIN PELIKAT DENGAN BERSERBAN LILIT DI KEPALA ATAU BERSELIMPANG DI DADA UNTUK MENGGAMBARKAN GOLONGAN WARA’ DAN ‘ALIM. Imej ini selalunya watak imam.

Itu semua bukanlah suatu kesalahan. Tak salah apa-apa pun. Cuma dalam mengerjakan ibadat harian seperti bersolat, apa yang penting pakaian kita mestilah bersih daripada najis dan boleh menutup aurat. Jadi, apa salahnya kalau dipaparkan lelaki bersolat dengan t-shirt biasa atau baju kemeja berlengan pendek, misalnya, dan berseluar jeans menjadi imam dalam suatu jemaah di masjid atau di surau.

Kalau tak, susahlah. Setiap kali hendak bersolat jemaah, kena tunggu seseorang yang lengkap berpakaian serban, berbaju Melayu dan berkain pelikat atau berjubah! Dalam drama TV kita ini, SEOLAH-OLAH KALAU TIADA IMEJ SEBEGINI, MACAM TIDAK SAH SOLAT JEMAAH BERKENAAN. Begitu juga dengan watak perempuan Islam yang semestinya ditampilkan dengan berhijab atau bertudung. Alangkah bagusnya jikalau PELAKON YANG BERTUDUNG ITU SEMEMANGNYA ORANG YANG BENAR-BENAR BERTUDUNG, BAIK DI LUAR MAHUPUN DALAM DRAMA YANG DIBINTANGINYA.

Tipah Nak Kena Tipu ke Tak Nak?!


Kadang-kadang penonton berasa tertipu pula kerana dalam drama, pelakon wanita ditonjolkan dengan imej yangsungguh murni, bertudung litup, lemah-lembut dan sungguh berakhlak. NAMUN HAKIKAT SEBENAR ADALALAH SEBALIKNYA.

Intuisiku bukan hendak katakan pelakon wanita dalam drama atau filem yang bertemakan keagamaan ini tidak baik. Cuma lazimnya, pemakaian mereka secara realitinya memang jauh panggang daripada api dengan watak-watak yang mereka bawakan dalam drama atau telefilem yang kononnya Islamic.

Intuisiku juga amat bersyukur kerana semakin ramai artis yang ‘mendapat’ hidayah untuk mengerjakan ibadat dengan sempurna selepas mendakwa selama ini mereka seolah-olah berada dalam ‘kesesatan’ atau ‘kejahilan’. Syabas kepada artis seperti Bob Lokman, Syam Kamikaze, Catriona Rose Bahrain, Azmi Mustafa, Wardina Saffiyah, Razzi Melissa dan sebagainya, mudah-mudahan akan menjadi ikutan kepada rakan artis yang lain untuk menjadi Muslim atau Muslimah yang bertakwa kepada Allah.

 Cuma daripada kenyataan demi kenyataan yang disiarkan media, ia member gambaran bahawa Islam itu sangat sukar untuk diamalkan atau susah dikerjakan kalau mereka sedang bekerja sebagai seorang artis. Misalnya kalau berlakon, susah hendak mengerjakan solat waktu itu kerana pengarah mahu menyiapkan penggambaran.

Intuisiku berharap agar pengalaman artist yang berasakan suatu ketika pernah berada dalam ‘kejahilan’ itu boleh diangkat dan diceritakan dalam bentuk drama TV. Biar orang ramai faham betapa menjadi artis ini sebenarnya sejenis pekerjaan yang sangat banyak godaan dan cabaran sehingga amat sukar untuk mengerjakan segala suruhan sang Maha Pencipta seterusnya menjadi umat yang bertaqwa.

Asyik-asyik yang Nie Je Temanya!!


Kebanyakan drama atau telefilem yang disiarkan kini juga dirasakan terlalu sempit dari segi skop tema yang dipaparkan, atau dengan kata lain, masih membawa cerita ‘biasa’. Walaupun berlatarbelakangkan Islam, tema yang diangkat menerusi drama atau telefilem ini adalah tidak luas dan tidak pula terbuka. Malah, PROGRAM KEISLAMAN KITA PULA MASIH MENGANGKAT ISLAM ITU MELAYU DAN MELAYU ITU ISLAM.

Jikalau ada cerita mengenai seorang non-Muslim hendak memahami dan mendekati Islam, kisah penceritaanya masih lagi klise. Perasan tak, MESTI LELAKI ATAU WANITA NON-MUSLIM AKAN JATUH HATI LALU BERKAHWIN DENGAN WANITA ATAU LELAKI YANG KONONNYA BANYAK MEMBIMBING DALAM ISLAM, kan?!=p

Pernah seorang kawan wanita non-Muslim secara berseloroh berkata, dia takut kalau-kalau hendak memahami Islam dengan seorang jejaka Muslim, nanti akhirnya akan jatuh hati lalu berkahwin dengan lelaki itu pula, seperti yang kerap dipaparkan dalam drama atau telefilem kita.

Sanad yang Soheh Itu Penting!!

 

Seperkara yang perlu diberi perhatian dalam setiap produksi bertemakan keagamaan, tolonglah senaraikan individu atau sumber yang menjadi rujukan pada kredit drama, telefilem atau filem bertemakan Islam ini. Bukan setakat nama pelakon atau tenaga produksi saja. Bukan apa, Intuisiku pernah terlihat ADA TERJEMAHAN AYAT AL-QURAN KETIKA INTRO SEBUAH DRAMA YANG DIPETIK DARIPADA SURAH ‘AL-KANKABUT’. Masalahnya, ada ke surah-surah dalam al-Quran yang bernama sedemikian? Malah, ada juga HADITH-HADITH DAIF DAN MAUDU’ YANG ENTAH DARI MANA SANADNYA, MENJADI SUMBER RUJUKAN PARA PENGARAH DAN KRU PRODUKSI. Para hukama’ pernah berkata: 
"Barang siapa yang menuntut ilmu tanpa guru maka dia menuntut ilmu dengan syaitan"
(Kapten Hafiz Firdaus Abdullah – 7 Tipu Daya Syaitan ke Atas Umat Islam)

Rasanya sudah tiba masanya semua stesen TV mewajibkan kepada semua syarikat penerbitan program TV supaya meletakkan nama ‘pakar’ agama yang menjadi tempat rujukan atau penasihat ke atas produk yang mereka terbitkan. Dalam drama Islamic daripada Indonesia, Intuisiku dapati mereka meletakkan 2 atau 3 individu seperti ustaz, imam atau mereka yang ‘arif dalam bidang agama sebagai penasihat atau rujukan produksi mereka.

Perkara ini boleh dijadikan satu peraturan baru oleh stesen TV seperti TV al-Hijrah dan saluran Astro Oasis mahupun channel-channel Media Prima yang mana setiap drama bercirikan keislaman diwajibkan meletakkan nama penasihat keagamaan yang diiktiraf. Stesen ini juga boleh memainkan peranan dalam memperbetulkan tanggapan bahawa pengertian Islam itu sungguh meluas, tidak menyusahkan umatnya tetapi besar nikmatnya kalau tekun mengerjakan dan mengamalkan dengan ikhlas.

Eh, Dah Habis Dah?!


Bersempena dengan Ramadhan ini, kita tidak perlukan terlalu banyak program yang kononnya Islamic , tetapi tidak memberikan impak kepada penonton. Biarlah jumlahnya sedikit atau berpada-pada, tetapi setiap kali ditonton, ia benar-benar meninggalkan kesan dalam sanubari penontonnya.

Formulanya cukup mudah.., walaupun kita hendak cepat sembuh daripada sesuatu penyakit, tidak semestinya doktor akan memberikan terlalu banyak ubat..=)




p/s: Sekali lagi Ramadhan bakal melabuhkan sayapnya..entah kita akan bertemu Ramadhan yang akan datang entah kan tidak. Jadi sama-samalah kita muhasabah diri sejauh mana kita dapat merebut peluang yang telah ada di depan mata..=)

Saturday, August 20, 2011

Doa Pagi..~

video

Bismiqallah hummanadau
fighudu wirwaghowaa
laka minna kullu hambin
fima sai’wasobaah..

Hablana min ka roshada
wahdina subulassola
inna takwAllah hinurun
watorikullil falaaah..

Bismiqallah hummanadau
fighudu wirwaghowaa
laka minna kullu hambin
fiima sai’wasobaah..

hablana min ka roshada
wahdina subulassola
inna takwAllah hinurun
watorikullil falaaah..

Bismiqallah hummanadau
fighudu wirwaghowaa
laka minna kullu hambin
fiima sai’wasobaah..

hablana min ka roshada
wahdina subulassola
inna takwAllah hinurun
watorikullil falaaah..

Dengan namamu Ya Allah
Kami meminta pada waktu pagi dan petang
bagi mengisi pujian pada waktu pagi dan petang
kurniakan kami dari sisiMu petunjuk
Tunjukkan kami jalan kebaikan
sesungguhnya ketaqwaan kpd Allah
cahaya dan jalan kejayaan

Tuesday, August 16, 2011

Apa Salahnya Sekali-sekala Berbuka di Gereja?!


Kisah dan Teladan di Bulan Ramadhan


Masuk hari ini, sudah 15 hari umat Islam di Malaysia menyambut Ramadhan al-Mubarak dengan pelbagai ragam penghayatan dan peristiwa suka-duka mengirinya, baik di dalam mahupun di luar negara.

Seperti biasa di negara ini, setiap kali Ramadhan, pasti akan ada anak Islam cedera kerana terlebih seronok bermain mercun atau terlalu kreatif mengubah suai meriam buluh bagi mendapatkan letupan yang paling memekakkan telinga.

Untuk bersimpati pada kes sebegini, membuang masa sahaja kerana semua sewajarnya tahu kesan dan akibat perbuatan masing-masing. Justeru sekiranya perkara buruk berlaku hasil daripada kelakuan sedemikian, perkataan paling wajar diucapkan adalah; “padan muka, siapa suruh pandai-pandai cari padah!!”

Bertemu Teman Lama


Dalam melaksanakan suatu urusan perniagaan di sebuah negeri di utara tanah air, Intuisiku kebetulannya sempat berjumpa dan beriftor dengan seorang teman yang sudah lama tidak ketemuan dan seperti biasa setiap kali bertemu, ada saja peristiwa semasa yang menjadi modal perbualan dan perbincangan. Akan tetapi kali ini, Intusiku dikejutkan dengan pertanyaan yang tidak diduga.

“Eh, mu tokse bukok poso kat gereja ko? Tok payoh susoh-susoh wak tubek pitih belanjo, siap buleh berjimat lagi. Bendonyo tok payoh, asal kito sudi masuk ke situ jah dan dengar gapo-gapo hok set-set situ ‘royak’. Pah, panda-panda lar kito lipat set-set dio. Hahahaha..”

Pertanyaan itu sungguh mengejutkan kerana Intuisiku yakin bahawa teman yang dimaksudkan sudah lama berkawan dan pasti tahu apa pendirian Intuisiku dalam hal berkaitan dengan agama mahupun bangsa, tanpa perlu bertanya sedemikian rupa, sekalipun untuk tujuan berseloroh.

“Mu jange wak gura boh, bendo-bendo gini. Mu nok kno serbu dengan Jabatan Agama Islam dan polis supo di Gereja Methodist Damansara Utama tu jugok ko?! Kalu nok, mu gi bukok situ, pah aku gi report ko ore Jabatan Agama.. buleh lar mu kno rigak ko set-set dio, supo dengan 12 ore Muslim hok nok kno dakwo tu. Hahahahahaha ..”

“Mitok maaf banyok lar, boh.. ambo tok terliur langsung.. tok kiro lar sedap ko, mahal setaro mano pun. Huhuhu..”

Sesungguhnya Intuisiku tidak pelik dengan pendedahan itu kerana ianya kes sudah terang lagi bersuluh memandangkan sudah ada beberapa badan mahupun individu sebelum ini yang cuba mendapatkan perhatian pihak berkuasa akan isu kes murtad  umat Islam yang berada pada tahap membingbangkan.

Begitu juga, sama ada perkara ini sengaja diputarbelitkan sebagai sebahagian daripada strategi politik menjelang pilihan raya, lalu ada saja yang mencari kesempatan untuk menuding jari terhadap pihak-pihak tetentu. Maka ianya bukanlah suatu perkara yang wajar untuk difikirkan kerana SETIAP SATU JARI YANG MENUDING KE ARAH ORANG LAIN, EMPAT LAGI AKAN MENUDING KEPADA DIRI KITA.

Ibrah daripada Sejarah


Rasanya semua orang tahu bahawa usaha untuk memesongkan akidah umat Islam di negara ini sudah berlangsung dengan rancaknya sejak kita masih dijajah oleh negara-negara kuffar lagi. Para mubaligh Nasrani (Kristian) telah menjadikan bantuan kewangan dan bimbingan sebagai strategi ampuh dalam memastikan misi penyebaran dakyah mereka berjaya.

Mubaligh-mubaligh Kristian ini bukan setakat membaptiskan umat Islam sahaja, malah SANGGUP TINGGAL BERSAMA-SAMA KELOMPOK SASAR, hatta DI ULU MANA SEKALIPUN SELAMA MANA YANG BOLEH BERBANDING PENDAKWAH ATAU PEGAWAI AGAMA ISLAM YANG SUSUP-SASAP LESAP SEBAIK SELESAI MENGISLAMKAN KELOMPOK SASAR.

Intusiku tidak mahu melihat  siapa salah, siapa benar dalam kes murtad kerana SELAGI MANA KUAT IMAN DI DADA, WALAU APA PUN YANG TERJADI, TIDAK MUNGKIN UMAT ISLAM BERPALING DARIPADA RAHMAT ILAHI, sekalipun ada yang yakin bahawa kemiskinan adalah pintu kepada kekufuran. Firman Allah S.W.T:
Katakanlah: ‘Hai orang-orang kafir, Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku.’"
(al-Kaafirun: 1-6)

Untuk mengatakan tiada kebenaran dalam dakwaan bahawa terlalu banyak karenah birokrasi yang terpaksa dihadapi golongan yang memerlukan ketika berurusan dengan badan kerajaan dalam mendapatkan bantuan, pasti boleh dipersoalkan kerana jika tiada angin yang menggongcang, masakan pohon akan bergoyang.

Keadaan untuk Dibimbangkan


Suatu yang pasti dan perlu dibimbangkan umat Islam, khususnya bangsa Melayu di negara ini, apa lagi pemimpin-pemimpin negeri mahupun negara daripada peristiwa serbu gereja terbabit adalah isu pencabulan Perlembagaan Persekutuan yang semakin menjadi lumrah kehidupan.

Artikel 3(1), status agama Islam sebagai agama rasmi negara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan larangan menyebarkan agama lain kepada umat Islam negara ini nampaknya sengaja dicabul serta sengaja diperlekeh.

Apakah  ini PETANDA SIKAP KETERBUKAAN PIHAK BERKUASA SENGAJA ‘DIPERMAINKAN’ DARI SEMASA KE SEMASA SEPERTI YANG DIPERLAKUKAN TERHADAP BAHASA MELAYU DENGAN MENAFIKAN HAKNYA SEBAGAI BAHASA PENGANTAR PENDIDIKAN melalui Akta Bahasa Kebangsaan 1963 dan Akta Pendidikan 1969?!=)




p/s: Ramadhan sudah mencapai ke pertengahannya. Jom sama-sama kita tingkatkan pahala & kurangkan dosa..=)

Monday, August 08, 2011

Ramadhan: Transformasi Fesyen


Ramadhan Oh Ramadhan



Kedatangan Ramadhan sentiasa dialu-alukan umat Islam di seluruh dunia. Kemeriahan suasanamya yang mekar dan meriah akan berterusan hingga saat menjelang Aidil Fitri.

Pada masa yang sama, setiap insan  juga digalakkan melipat-gandakan pahala sepanjang bulan mulia ini serta menjaga langkah dan tingkah laku, selain menahan lapar serta dahaga untuk memastikan ibadat itu dilaksanakan dengan sempurna dan diterima oleh-Nya.

 Banyak perkara yang perlu dielak, juga menahan nafsu dalam pelbagai aspek termasuklah dari segi etika berpakaian terutamanya kalangan wanita dengan menjaga kesopanan dalam penampilan gaya kerana ia boleh menjurus kepada perbuatan tidak bermoral.

Dalam Islam, tidak kira sama ada Ramadhan atau hari biasa, wanita WAJIB menutup aurat dan TIADA alasan untuk mengingkarinya. Namun bagi mereka yang MASIH BELUM melaksanakan tuntutan itu, etika berpakaian sepatutnya juga perlu diberi perhatian dan lazimnya, pada Ramadhan ini dapat dilihat ramai yang ‘mengubah’ penampilan masing-masing.

Jika pada hari biasa, ada wanita yang berpakaian seksi (baca seksa) dan menjolok mata, namun setiba saja Ramadhan, suasana tampak berubah seketika. MENGAPA?! SUDAH DIKURNIA HIDAYAH KAH MEREKA?! Jawapannya... hanya Sang Maha Pencipta saja yang LEBIH mengetahuinya. Bagi mereka mereka yang peka terhadap kehadiran Ramadhan, mereka sedia melakukan transformasi gaya dengan berpakaian lebih sopan dan sedap dipandang mata.

Namun tidak kurang juga yang buat tak tahu, endah tak endah dengan gaya santai dengan tidak menghormati etika berpakaian. Jika ada pun yang ‘menutup’ (baca membalut) aurat pula, masih TIDAK begitu SEMPURNA hingga menampakkan sebahagian susuk tubuh seksi atau helaian rambut.

Persoalannya, ADAKAH MEREKA AKAN TETAP MENJADI WANITA YANG MENGEKALKAN GAYA SEKSI atau HANYA BERSIKAP PURA-PURA SEMPENA RAMADHAN?! Kaca lensa intusiku meninjau pandangan masyarakat mengenai isu transformasi fesyen dan gaya sepanjang Ramadhan.

Dari ‘Banjaran’ ke ‘Lapangan’


Kakitangan syarikat swasta, Zaizarina Kamal (bukan nama sebenar), 24, berpendapat bahawa sewajarnya Muslim dan Muslimah sensitif terhadap ketibaan Ramadhan yang menuntut umat Islam menjaga adab dan tata susila termasuk cara berpakaian bagi mengelak berkurangnya pahala puasa.


“Bagi saya, gaya pemakaian terpulang pada diri masing-masing. Mereka seharusnya tahu gaya bagaimana yang bersesuaian. Cuma bagi wanita Muslimah, haruslah menghormati bulan yang mulia ini dengan berpakaian lebih sopan.”

“Cara berpakaian seseorang itu juga sebenarnya mencerminkan kematangan dan tahap kefahaman serta pengetahuan mengenai Islam,” katanya yang mengakui sebelum ini dikenali sebagai gadis lincah, liar, kaki disco serta berpakaian seksi.

Namun Zaizarina mendakwa, tabiat buruknya semakin dikikis dan kini lebih selesa mengamalkan gaya hidup serta menggayakan fesyen secara sederhana kerana kurang disenangi keluarga dan teman rapatnya.


“Ketika saya masih pelajar, kehidupan kelab malam yang liar dan culas menjadi sebahagian daripada rutin harian, malah ia seakan rumah kedua saya.  Dengan kehidupan sebegitu, gaya pemakaian saya turut berubah menjadi lebih seksi. Walaupun Ramadhan, ketika itu saya masih mengekalkan gaya seksi itu.”

“Usia meningkat membuatkan saya lebih matang, termasuk dari segi berpakaian. Saya juga lebih selesa berpakaian sopan dan berbaju kurung sekarang,” ujarnya lagi.

Lain pula ceritanya dengan pelajar Jurusan Undang-undang sebuah universiti tempatan, Suraya Alwi (bukan nama sebenar), 22, berkata, penampilan gaya sopan yang bersesuaian dengan adat ketimuran serta mengikut lunas Islam amat dituntut tidak mengira sama ada ianya Ramadhan atau pada bulan-bulan lain.

Katanya, hormat-menghormati antara satu sama lain terutama ketika Ramadhan menjadi salah satu amalan yang WAJIB dipraktikkan.

“Pakaian wanita yang menjolok mata kurang sesuai digayakan pada bulan Ramadhan. Malah, wanita Muslim juga tidak sepatutnya bergaya seksi atau menggayakan busana daripada fabric yang tipis untuk mengelakkan terserlahnya susuk tubuh mereka.”

“Saya suka bergaya dengan fesyen terkini. Selalunya saya akan memakai seluar, skirt atau gaun pendek, tetapi kerana menghormati Ramadhan, saya tidak mengamalkan gaya seperti itu,” katanya.

Anjakan Paradigme


Persepsi wanita Muslim yang suka dengan penampilan seksi (baca seksa) harus diubah kerana gaya seksi berlebihan mengundang pelbagai perkara negatif seperti kebarangkalian dirogol dan sebagainya berbanding mereka yang berpakaian sopan, lebih-lebih lagi mereka yang menutup aurat secara SEMPURNA.

Firman Allah S.W.T:

"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka meghentak kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung."
(An-Nur: 31)

Transformasi gaya atau perubahan dari segi pemakaian bukanlah sesuatu yang mustahil tetapi ia mengambil masa dan kesediaan secukupnya untuk berubah. Dengan peredaran zaman yang pesat, gaya pemakaian dan seni rekaan busana juga turut berubah. Lihatlah saja pada rekaan baju kurung, sebagai contoh.. dulunya hanya ada satu jenis sahaja, iaitu Baju Kurung Cekak Musang. Namun kini, pelbagai reka bentuk baju kurung diperkenalkan seperti Baju Kurung Kedah, Baju Kurung Pahang dan pelbagai lagi fesyen terkini yang mengagumkan.

Wanita masih boleh bergaya dan berfesyen mengikut peredaran zaman sebenarnya. Sekarang ini, banyak busana Muslimah yang tumbuh bagai cendawan tumbuh selepas hujan, tetap menyerlahkan keanggunan, kejelitaan dan elegen. Akan tetapi, ianya terpulang kepada kita sama ada untuk memilih busana yang MENUTUP AURAT DENGAN SEMPURNA ataupun pakaian yang MEMBALUT AURAT ‘NGAM-NGAM’  sahaja, untuk dijadikan pakaian harian kita semua.


p/s: alangkah baeknya jikalau transformasi fesyen ini berkekalan hingga ke akhir hayat para pelakunya dan bukan pada waktu Ramadhan sahaja..=)