Sunday, September 30, 2012

Bajet 2013: Kerajaan Diberikan Amaran Lagi!!



Sumber : The Economist


Hutang Malaysia Terkini : Sebelum berlangsung Pembentangan Bajet 2013 petang ini, apa kata kita semak hutang Malaysia yang terkini. Mengikut semakan data yang diperoleh terus daripada Bank Negara ini, di mana datanya telah dikemaskinikan pada 24 September 2012 yang lalu. Kalau diikutkan…..

Kalau diikutkan dari tahun 1988 sehingga tahun 2011, Belanjawan Negara secara purata mencatatkan -2.89% daripada KDNK. Rekod tertinggi hanya yang positif pada bulan Disember tahun 1997, 2.4%; dan, rekod terendah, negatif ialah pada bukan Disember 2009.

Jumlah Hutang Kerajaan Malaysia Tahun 2007 – September 2012?

1.         Hutang Malaysia 2007 : RM247 bilion


3.      Hutang Malaysia Mac 2012 : RM456.1 Bilion. (Laporan : Menteri kata jangan risau, tidak pelru bimbang)


5.      September 2012 (terkini): RM476.68 bilion : (Laporan hari ini)

Hutang Kerajaan Malaysia Sebelum Bajet 2013


Sumber : Bank Negara

·   Kami berharap kerajaan Malaysia sudah pun mengambil ikhtibar dan mengambil tindakan yang drastik termasuklah berdasarkan Laporan Ketua Audit Negara 2010 atau Laporan Transparency International.

·   Apa perlu dilakukan adalah mengurangkan pembaziran amalan rasuah ataupun disebut leakages dalam laporan Ketua Audit Negara termasuk rasuah dan penyelewengan yang menyebabkan kerugian yang besar. Bagaimana laporan Ketua Audit pada masa itu, semak sini (BONGKAR) Laporan Ketua Audit Negara 2010. Apa Respon Kerajaan Selepas Ini?http://beritasemasa.com/laporan-ketua-audit-negara-2010


Sebelum ini, Credit Suisse, Fitch Rating, Standard & Poor’s, semuanya memberikan gambaran yang cukup membimbangkan yang harus menuntut kerajaan Malaysia mengambil langkah yang serius mulai sekarang. Janganlah berlengah lagi. Contohnya :
  • Fitch Rating : Memberikan peringatan & amaran kepada kerajaan Malaysia kerana profil kredit Malaysia yang mula meningkat naik. Petanda tersebut menunjukkan di sini ada kemungkinan kewangan Malaysa ketika ini dalam keadaan lemah. 
  • Apatah lagi, kerajaan Malaysia masih belum membentangkan pelan yang meyakinkan untuk menangani ancaman defisit fiskal belanjawan persekutuan dan jumlah hutang persekutuan. 
  • Standard & Poor’s : Jika kerajaan Malaysia tidak membuat pembaharuan yang drastik untuk mengurangkan pembaziran dan usaha membendung rasuah yang boleh megurangkan defisit fiskal, PENARAFAN KREDIT Malaysia besar kemungkinan akan dipotong. 
  • Apabila penarafan kredit Malaysia mula dipotong, Malaysia akan berada dalam “masalah”.


Sumber :BeritaSemasa (28 September 2012)






p/s : Tak sabar nak claim rebat RM 200 untuk pembelian smart phone..=p


  

Thursday, September 27, 2012

PRK UIAM: Surat Terbuka Mahasiswa kepada Pihak Pentadbiran


Mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) merakamkan rasa terganggu dan terkilan dengan gejala sikap kurang bertanggungjawab dalam proses pengurusan Pilihanraya Kampus (PRK) UIAM oleh pihak berwajib.

Proses pembuangan undi bagi PRK UIAM telah berlangsung pada 25 September 2012 (Selasa) bermula jam 9.10 pagi dan berakhir pada jam 5.10 petang. Proses pembuangan undi dijalankan oleh jawatankuasa pilihanraya kampus yang diketuai oleh Datuk Dr. Mizan Bin Hitam yang juga merupakan Timbalan Rektor UIAM dengan kekuatan jawatankuasa seramai lebih kurang 300 orang staf.

Pengumuman keputusan PRK yang sepatutnya berlangsung pada pukul 6.00 petang ditangguhkan ke pukul 8.00 malam. Kira-kira jam 8.20 malam, Datuk Dr. Mizan tiba ke tempat pengumuman keputusan iaitu di Dewan Eksperimental (Experimental Hall) untuk mengumumkan keputusan.

Malangnya, Datuk Dr. Mizan sekali lagi bertindak melambat-lambatkan pengumuman keputusan PRK dengan menganjurkan para mahasiswa untuk berselawat. Beliau kemudiaannya membacakan kenyataan media yang telah pihak beliau keluarkan kepada media yang dilakukan sebelum pengumuman keputusan  dibuat di hadapan para calon yang bertanding dan pelajar yang mengundi.

Dalam kenyatan media yang beliau bacakan, beliau menyatakan masalah ‘failure data encryption’ berlaku dalam sistem e-voting. Beliau memberikan beberapa contoh ketidak-selarian yang berlaku antara peratusan pengundi dengan jumlah undian.

Justeru, beliau mengumumkan, pihak jawatankuasa pilihanraya kampus mencadangkan untuk menangguhkan keputusan PRK dengan mengadakan pilihanraya semula secara manual disebabkan masalah teknikal seperti yang disebutkan tadi.

Sesi dialog diadakan selepas selesai pembacaan kenyataan media oleh Datuk Dr Mizan. Polemik berterusan dan pelbagai persoalan dan cadangan dikemukan oleh para mahasiswa UIAM dari kampus Gombak dan Kuantan atas kemusykilan dan rasa tidak senang dengan pengumuman yang dilakukan.

Berhubung kejadiaan ini, mewakili kelompok mahasiswa yang sedar dan prihatin, kami mengenalpasti empat permasalahan dan kemusykilan utama yang perlu dijawab oleh pihak yang berwajib:

1. Pihak jawatankuasa PRK di bawah kepimpinan Datuk Mizan telah secara pasti mengetahui masalah teknikal yang berlaku berkaitan polling system sejak jam 6.00 petang iaitu pada waktu yang sepatutnya pemngumuman keputusan PRK dibuat. Justeru, mengapa pihak berwajib bertindak menzalimi para mahasiswa yang terpaksa menunggu lama menanti pengumuman keputusan PRK tanpa sebarang notis segera penangguhan masa pengumuman? Hanya setelah kira-kira jam 7.05 malam, barulah dimaklumkan tentang sesi pengumuman ditangguh ke pukul 8.00 malam.

2. Mengapa pengumuman penangguhan keputusan PRK dimaklumkan kepada pihak media terlebih dahulu sebelum diumumkan kepada para calon dan pengundi? Tindakan seperti ini menggambarkan sikap tidak profesional oleh pihak berwajib kerana tidak mampu membuat pertimbangan awlawiyat (keutamaan) kepada pihak mana harus dimaklumkan terlebih dahulu. Kami berpandangan calon dan pengundi harus diutamakan kerana mereka terlibat sebagai pemegang-taruh (stake holders) dalam PRK.Tindakan ini menggambarkan seolah-olah pihak pengurusan PRK atau pihak pentadbir tidak menghormati calon dan para pengundi.

3. Kami juga berasa hairan bagaimana media seperti NTV7 dan TV9 boleh mengumumkan keputusan palsu di stesen masing-masing dalam slot berita sedangkan menurut pihak pentadbir UIAM, kenyataan media yang dikeluarkan secara rasmi oleh UIAM adalah sepertimana yang dibacakan. Menurut staf UIAM yang menjaga jaringan media, wartawan NTV7 yang menerbitkan berita palsu berkenaan PRK di UIAM diambil dari internet. Lihat, bagaimana pihak media mencemar etika kewartawanan dan integriti dalam menyiarkan informasi kepada rakyat.

4. Kami juga ingin menyatakan keraguan kami terhadap ketelusan proses pilihanraya dijalankan. Penangguhan  pengumuman keputusan dan sikap melewat-lewatkan pengumuman yang dilakukan oleh pihak jawatankuasa PRK membangkitkan kemusykilan apakah pihak yang terbabit mampu mengurus-tadbir perjalanan PRK. Beberapa aduan diterima tentang kekeliruan dan kesamaran yang berlaku dalam proses pembuangan undi. Malah, terdapat beberapa informasi yang salah daripada staf yang terbabit dengan proses pilihanraya yang menunujukkan ketidak-sediaan pihak jawatankuasa PRK dalam menguruskan PRK di UIAM.

Oleh yang demikian, kami menyatakan beberapa tuntutan:

1. PRK yang bakal dijalankan semula mestilah telus dan profesional.
  • Kami menuntut supaya mahasiswa juga menganggotai jawatankuasa PRK.
  • PRK punya aturan yang jelas, telus dan tidak terdedah kepada sebarang kemungkinan manipulasi.
  • Melibatkan wakil calon sebagai pemerhati sepanjang proses pembuangan undi dijalankan sehinggalah kepada proses pengiraan undi.
  • Menukar pengerusi jawatankuasa PRK kampus UIAM, Datuk Dr. Mizan Bin Hitam

2. Memohon maaf secara terbuka dan bertulis kepada para calon dan mahasiswa yang mengundi kerana layanan buruk dan sikap tidak hormat kepada para mahasiswa UIAM kerana melewatkan pengumuman tanpa notis dan mengumumkan keputusan PRK kepada media sebelum para mahasiswa.

3. Atas nama pilihanraya yang telus dan adil, kami mendesak pihak jawatankuasa PRK UIAM untuk mengeluarkan data-data pengundian yang dikatakan bermasalah dengan secepat mungkin. Ini mampu membangkitakan semula rasa yakin kami terhadap keboleh-upayaan pihak jawatankuasa PRK.

4. Menafikan berita palsu berhubung keputusan yang disebarkan melalui media massa seperti NTV7 dan TV9 dan UIAM perlu mengambil tindakan undang-undang yang sewajarnya terhadap pihak media yang terbabit untuk membersihkan nama universiti yang dicemar dengan berita-berita palsu.

5. Kami menuntut agar hari pembuangan undi diisytiharkan sebagai hari cuti bagi memudahkan semua mahasiswa dapat menjalankan tanggungjawab mengundi dengan lancar.

Sekian, terima kasih.

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS)
Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (KARISMA)
Kelab Maaruf UIAM (MC)





Sumber: Harakahdaily (27 September 2012) 




p/s:  Sudah heboh dalam media TV bahawa tarikh RE-ELECTION adalah pada 2 Oktober 2012, sedangkan pihak STUDENT a.k.a. MAHASISWA UIAM tidak mendapat apa-apa maklumat ataupun notis daripada mereka berkenaan tarikh tersebut. Sepatutnya mahasiswa yang berperanan sebagai pengundi dan calon adalah lebih berhak mengetahui. Peace no war.. ^_^y

Monday, September 24, 2012

Pilihan Raya Kampus (PRK): Mahasiswa Perlu Bijak Memilih Pemimpin untuk Jamin Kebajikan Terbela


PRK Datang Lagi!


Kelmarin, 5 buah universiti memilih untuk menjalankan proses membuang undi. Universiti Teknologi MARA (UiTM), Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Universiti Tun Hussein Onn (UTHM), Universiti Sultan Mizan Zainal Abidin (UniSZA) dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTem), mendahului senarai 25 Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang akan memilih barisan kepimpinan pelajar. Diikuti pada 25 September ini, 20 lagi IPT akan menyusul dengan hari pembuangan undi masing-masing.

Pilihan Raya Kampus (PRK) kali ini juga adalah yang pertama diadakan selepas pindaan Rang Undang-undang Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) (Pindaan 2012), yang membenarkan pelajar universiti memegang jawatan dalam mana-mana persatuan atau pertubuhan di dalam dan di luar kampus.

PRK memang menjadi tumpuan pemerhati, penganalisis serta ‘pemain’ politik, malah ia dianggap cerminan kepada kecenderungan generasi muda khususnya mahasiswa terhadap ideologi politik pilihan.

Pengaruh Politik Luar 

video

 Sepanjang tempoh penggal kepimpinan mahasiswa sesi lepas, pelbagai insiden berlaku. Daripada kejadian ‘mogok jam 2 pagi’, pemberian ‘cuti rehat’ kepada seorang tokoh akademik di sebuah IPT, demonstrasi menuntut kebebasan akademik, pembuangan kolej pelajar-pelajar serta penggantungan seorang mahasiswa Universiti Perguruan Sultan Indris (UPSI), ‘perkampungan’ menuntut PTPTN free, terbabit demonstrasi anjuran NGO dan bermacam-macam lagi.

Menariknya seperti sebelum ini, pilihan raya kampus diadakan sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Mungkin ada ‘isyarat’ dan tanda yang boleh dilihat. Mungkin juga ada keputusan yang boleh ‘dibaca'.

Tidak keterlaluan jika dikatakan mahasiswa turut berminat dengan pengaruh partisan, sekali gus menjadikan parti politik luar sebagai idea dan landasan mengangkat hala tuju masing-masing. Ternyata juga mahasiswa tidak bertepuk sebelah tangan. Pengaruh dan ‘campur tangan’ politik luar (tidak kira NGO, kerajaan ataupun pembangkang) secara tidak langsung berlaku secara senyap dan tidak kelihatan. Keadaan ini dapat dilihat jelas daripada gaya, pembawaan serta manifesto yang diangkat oleh kepimpinan mahasiswa.

Biasalah anak muda, belum masak sempurna. Bukan sukar menelaah pemikiran dan kecenderungan mereka. Namun, itu bukanlah perkara pokok yang terus-terusan harus dikesali memandangkan mereka sudah diberi kebebasan berfikir dan telahpun ‘dibenarkan’ berpolitik.

Mahasiswa Benci Politik Berkepentingan

video

Cabaran hari ini ialah bagaimana puluhan ribu mahasiswa di 25 IPT ini bersedia sebelum membuat pilihan masing-masing. Rata-rata mahasiswa mempunyai pemikiran ‘suci’, ‘bersih’ serta benci akan permainan politik berkepentingan.

Tanyalah mana-mana mahasiswa pun, pasti yang mereka mahukan ialah kebajikan mereka terbela. Persoalannya, bagaimana membela kebajikan itu menjadi titik tolak kepada hala tuju memenangi hati pengundi. Adakah kebajikan dapat terbela dengan harapan dan laungan angan semata-mata melalui suara amarah atau segala budi yang telah dibakti melalui janji dan komitmen tanpa henti?!

Sebagai pengundi, mahasiswa wajar meneliti setiap calon yang menawarkan diri. Bukan sekadar asal undi atau mengundi kerana ‘kebetulan’ melintas di dewan pengundian. Personaliti calon menggambarkan pembawaan kendiri dan sifat peribadinya.

Bagaimana kita mampu memilih calon yang keliru pemikirannya, apatah lagi sekiranya seseorang itu hanya petah berhujah bicara sedangkan komitmennya tiada?! Sekejap dikata itu dan sekejap lagi dikata ini tetapi hasilnya nyata tidak pernah yang menjadi. Siapakah pula yang mahu pemimpin dari kalangan yang tidak tetap pendiriannya, diibarat ‘katak’ yang ‘melompat’ ke sana, ‘melompat’ ke mari?!

Selain itu, latar belakang akademik turu memainkan peranan penting. Calon yang bakal dipilih wajar dalam kalangan mereka yang tersohor akal pemikirannya. Latar belakang akademik yang baik mencerminkan kebolehfikiran, komitmen dan daya juang dalam bidang pelajaran serta ‘kecerdikan’ dalam memilih aulawiyat untuk diutamakan.

Apapun keadaanya, keputusan ada di tangan mahasiswa. Inilah platform awal mereka didedahkan dengan proses pengundian, pemilihan dan pembentukan kepimpinan sebelum terbabit serta membuat pilihan untuk satu pilihan raya yang lebih besar, iaitu PRU-13 yang akan datang.

Akhir kata, ‘Intuisiku’ tinggalkan para pembaca dengan bait-bait kata lagu yang pernah didendangkan oleh kumpulan The Zikr dan SaffOne ini:

Pilihlah pemimpin yang takutkan Allah
Yang minta dibantu menegak kebanaran
Yang minta ditegur kalau ia bersalah
Yang tidak menyebut apa jua jasanya
Yang tidak banyak membuat janji manis

Biasanya seorang pemimpin itu
Ia mempunyai ilmu yang sederhana
Jiwanya kental dan juga gigih
Dapat pengalaman dari hidup
Kalau kita nak tahu
Pemimpin yang sejati ia tak berjawatan pun masih dihormati
Oleh semua pengikutnya

Biasanya pemimpin yang sejati itu
Ia tersendiri ada panduan yang diberi
Ada karisma semulajadi
Mendidik pengikut hingga taat setia
Tidak berbelah bagi

(Pemimpin Sejati - Ashaari Muhammad, 1987)




p/s: Selamat menjalankan tanggungjawab buat seluruh mahasiswa/i dalam PRK yang akan tiba tidak lama lagi. Buat pemimpin yang bakal bertanding, tunaikanlah tanggungjawab anda sekiranya berjaya beroleh mandat dan sekiranya anda gagal, usah berduka lara. Bantulah pemimpin yang dipilih dalam menjamin kemaslahatan bersama.. ^_^y

Friday, September 14, 2012

Hari Raya Eksklusif untuk Orang Bertakwa Sahaja – Entry yang Tertunda




‘Aidilfitri’... sebutan yang sepatutnya menjadi buah mulut umat Islam seluruh dunia. Inilah sebutan yang mungkin boleh mengembalikan kita kepada penghayatan sebenar sambutan hari raya. Mengapa tidak, selepas berpuasa selama sebulan, mengekang nafsu, mengikis mazmumah, kini kita seperti dikembalikan kepada fitrah yang suci bersih. Itulah hakikat taqwa.

Ya... ‘Aidilfitri’            jika diterjemahkan dalam bahasa kita bermaksud ‘kembali kepada fitrah’ dan jika dikaitkan dengan ibadah puasa sebagai latihan, maka hasilnya umat Islam kembali kepada fitrahnya sebagaimana mereka dilahirkan. Sebagaimana bayi dilahirkan tanpa dosa, maka begitulah mereka yang berpuasa Ramadhan. Pada hari raya mereka kembali kepada bersih daripada dosa.

Tetapiu berapa ramai yang boleh mengekalkan kesucian dan kebersihan hati daripada dosa?! Usaha yang dilakukan sebulan dalam bulan Ramadhan, musnah hanya satu hari pada hari raya. Dosa sebelum Ramadhan disambung semula pada hari raya pertama. Makan minum sudah tidak berkira lagi. Malah pergaulan bebas tanpa batas, tabiat buruk memfitnah dan mengumpat subur semula.

Hari raya ini diraikan sebulan kerana Syawal adalah sebulan. Walaupun setiap hari tersebut dipenuhi dengan kunjungan kemesraan, menghubungkan silaturrahim disambut pula dengan ucapan “Selamat Hari Raya; Maaf Zahir dan Batin”, namun mereka tetap membawa dosa bersama. Jadi, sambutan hari raya telah mengembalikan mereka kepada dosa.

Fenomena Rumah Terbuka

Fenomena baru dalam amalan menyambut hari raya di negara kita telah banyak mengubah cara rakyat Malaysia berhari raya. Kalau dahulu, rumah terbuka hanya berlaku pada hari raya pertama iaitu semua rumah umat Islam dibuka kepada semua pengunjung terutama sanak saudara. Dan yang paling gembira ketita itu tentunya anak-anak kerana setiap kali mengunjungi rumah terbuka, mereka akan diberi duit raya walaupun sekadar 50 sen.

Suasana itu akhirnya berubah terutamnya di Bandar apabila rumah terbuka pada hari pertama tidak boleh diadakan kerana kebanyakan umat Islam di Bandar pulang ke kampong. Bagi menggantikannya, maka diwujudkan rumah terbuka selepas seminggu kembali ke Bandar. Cuma pada kali ini, hanya sanak saudara dan sahabat handai dijemput. Sedangkan jiran tetangga tidak dilibatkan sama.

Walaupun namanya rumah terbuka, konsepnya sudah berubah daripada konsep asalnya. Kalau dahulu, jiran dan sahabat handai boleh dating pada hari tersebut, tetapi kini semuanya mesti dijemput atau diundang terlebih dahulu. Lalu jiran yang tidak mendapat undangan, tidak berani berkunjung.

Selain itu, pemimpin tempatan juga turut membuat rumah terbuka untuk member peluang kepada rakyat atau orang yang berada di bawah lembayung pimpinannya untuk bermesra dengan mereka. Walaupun semua rakyat boleh dating berkunjung tanpa jemputan khusus, namun dek kerana kehadiran terlalu ramai, pemimpin tidak dapat beramah mesra dengan semua pengunjung. Malah kadang-kadang ada yang tidak dapat makanan.

Kalau begitulah keadaanya, sambutan hari raya yang disambut sebulan itu masih tidak mencapai objektifnya. Sambutan hari raya yang sepatutnya melahirkan rasa terima kasih dan syukur kepada Allah kerana dikembalikan kepada fitrah, telah bertukar kepada majlis dosa dan maksiat. Di mana silapnya sambutan hari raya di Malaysia?!

Layakkah Berhari Raya?!


Sebenarnya, sambutan hari raya yang kita sambut kini lebih kepada adat dan budaya yang langsung tiada nilai ibadah. Bayangkan berapa ramai yang bertakbir, bertasbih dan bertahmid pada malam hari raya?! Realitinya, lebih ramai yang membuat persiapan akhir menyambut raya; memasang langsir, mengemas rumah dengan susun atur yang baru dan sibuk memasak ketupat, lemang dan pelbagai juadah hari raya.

Malangnya pada pagi hari raya pula terlambat bangun lalu tergesa-gesa mandi dan terlupa niat mandi sunat hari raya. Kemudian tergesa-gesa pula ke masjid, lalu acara bersalaman dengan ibu bapa dilakukan tanpa terlebih dahulu bersarapan pagi sebelum ke masjid. Inilah ibadah yang sering mereka lupa kerana mengutamakan tradisi.

Semasa menunggu solat Aidilfitri dimulakan, ada jemaah yang tidak sama-sam bertakbir, bertasbih dan bertahmid. Malah ada yang tidak tahu untuk menyebutnya dengan betul. Ada perkataan yang tidak boleh disebut dengan baik padahal mereka ada peluang untuk belajar.

Mengapa semua itu berlaku?! Ya, barangkali inilah cara orang yang menyambut tanpa takwa. Hakikatnya mereka sama-sama mahu meraikan kejayaan orang yan Berjaya beroleh ketakwaan. Walaupun mereka sendiri tidak layak berhari raya sebagai orang bertakwa, namun mereka tetap diberi peluang menikmati hari raya.

Aidilfitri memang selayaknya untuk orang yang beroleh takwa. Pada malam hari raya, mereka berazam untuk mengekalkan sifat takwa. Mereka sangat berhati-hati dengan dosa, tidak mahu terlibat dengan amalan yang boleh menimbulkan fitnah. Mereka amat takut kepada Allah lalu meninggalkan larangan Allah sepanjang masa.

Bagaimana kita pada hari raya ini?! Adakah kita memiliki takwa seperti yang dijelaskan di atas?! Percayalah, kalau kita sudah berpuasa dengan baik, pasti natijah takwa akan menghiasi kita. Setelah itu, sanggupkah kita merosakkan takwa itu dengan hanya satu hari pada hari raya?! Yang pasti, orang yan bertakwa tidak mungkin akan melakukan dosa sepanjang menyambut hari raya.

Hari Raya Sebenar


Menyedari keadaan di atas, marilah kita menyambut hari raya kali ini dengan menepati kehendak Islam, sekali gus dinilai sebagai ibadah. Untuk itu, hiasilah hari raya bermula malamnya dengan beberapa acara ibadah:

a) Penuhi malam raya dengan takbir, tasbih dan tahmid sebaik sahaja terbenam matahari akhir Ramadhan. Boleh lakukan di mana-mana sama ada sewaktu berziarah ataupun bersendirian. Amalan sunat ini akan tamat sebelum imam mengimamkan solat.

b) Saling menziarahi dan mengucapkan tahniah atau selamat hari raya, tanda gembira atas kejayaannya melepasi ujian puasa hingga beroleh takwa. Boleh kita gunakan ucapan lazim; “Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin.” Akan tetapi dicadangkan sedikit tambahan iaitu; “minal ‘aidin wa al-fa’izin, kullu ‘amin wa antum bikhair.” Maksudnya, semoga kita berada dalam klangan orang yang kembali kepada fitrah dan Berjaya, setiap tahun hendaknya kamu dalam kebaikan.

c) Boleh mulakan ucapan tersebut kepada yang lebih tua; isteri terhadap suami’ anak kepada ibu bapa, pekerja kepada majikan, rakyat kepada pemimpin dan akhirnya sesame sahabat handai juga kawan taulan.

d) Mandi sunat hari raya, walaupun wanita dalam haid.

Menghadiri tempat solat lebih awal untuk membolehkan mereka bertakbir dan mendengar khutbah raya, termasuk juga bagi wanita yang dalam keadaan haid.

e) Lakukan solat hari rayabagi yang boleh melakukan solat.

f) Memberi sumbangan raya keoada anak-anak terutama anak yatim.

g) Menunaikan zakat fitrah sebelum imam memulakan solat sunat hari raya.

Jika semua inidapat dilakukan oleh umat Islam, maka sepanjang hari mereka telah melakukan ibadah dan kebajikan. Namun jangan dilupa, ibadah fardhu tidak boleh diabaikan sama sekali. Inilah kesempurnaan ibadah dan kebajikan yang melengkapkan ketakwaan umat Islam.

Manakala pada hari kedua Syawal, tiada lagi sambutan hari raya secara berlebihan. Sebaliknya terus melakukan ibadah puasa Syawal selama 6 hari. Bahkan puasa ini amat dituntut oleh Rasulullah;

“Sesiapa yang telah berpuasa Ramadhan kemudian diikuti dengan 6 hari pada Syawal (puasa), maka ia seperti (pahala) puasa al-dahr (setahun).”
(HR al-Bukhari, no 6502)

Justeru mulakan dengan puasa sunat selepas sempurna Ramadhan. Bagi mereka yang perlu qada puasa Ramadhan, eloklah dahulukan qada daripada yang sunat ini. Demikianlah bagi melengkapkan puasa setahun seperti yang ditawarkan dalam hadith di atas.

Umat Berjaya


Umat Islam yang Berjaya menempuh Ramadhan dengan sempurna dan diikuti dengan amalan sunat di atas, pasti akan memiliki akhlak mulia. Mereka ini bukan sahaja berakhlak sesama manusia, berbudi bahasa, bertoleransi dan saling bertolong bantu sesame manusia, tetapi lebih utama mereka berakhlak mulia dengan Sang Maha Pencipta.

Inilah konsep takwa yang diinginkandaripada ‘madrasah’ Ramadhan. Mereka mungkin terlibat dengan amalan dosa sama ada dengan manusiadan lebih-lebih lagi dengan Allah. Bayangkan jikalau manusia sperti ini dapat dilahirkan daripada madrasah Ramadhah, pasti banyak kemajuan dapat dihasilkan di dunia ini.

Manusia tersebut sudah tentu umat Islam yang berjiwa kuat dan murni dalam mempertahankan kebenaran Allah. Ketika itu, umat Islam sudah ada kekuatan yang sukar ditandingi. Malah orang bukan Islam boleh meletakkan kepercayaan kepada umat Islam sepenuhnya.

Walau bagaimanapun, umat Islam yang digambarkan di atas terlalu sedikit berbanding dengan golongan yang masih hanyut dalam kehidupan yang sia-sia. Mereka tidak mendapat manfaat daripada puasa yang dilakukan selama sebulan. Golongan inilah yang perlu disedarkan agar mereka semua boleh menjadi orang Mukmin yang bertakwa suatu hari nanti. ^_^y