Monday, December 31, 2012

Selamat Tinggal 2012, Selamat Datang 2013..^_^y



Begitu cepat masa berlalu. Benarkah begitu?! Mungkin… kerana hari ini kita sudah hampir berada di penghujung 2012. Mungkin juga ada yang berkata, bagai baru semalam menyambut tahun baru 2012. Sedar tak sedar, kita berada pada 31 Disember 2012 sudah.

Sebenarnya, masa tidak pernah bergerak lebih pantas sejak sedari dulu. Setiap detiknya bergerak sama sahaja. Mungkin kerana kita berada dalam persekitaran yang kelihatan bergerak laju, makanya kita berasa masa turut bergerak laju seperti itu.

Memasuki bulan-bulan terakhir pada setiap tahun, cukup ’seronok’ mengimbau kenangan-kenangan lama. Dan sepatutnyalah kita lakukan demi mengutip setiap pelajaran berguna untuk panduan hidup dan kehidupan pada masa-masa yang mendatang, khususnya tahun 2012. Namun lebih ramai yang mengimbau tanpa mengutip apa-apa ‘pesanan’ yang ditinggalkan dalam setiap peristiwa yang berlaku dan dilalui. Terserahlah… itu adalah kehidupan dan masing-masing punyai akal untuk menilai baik dan buruk apa yang dilakukannya.






p/s: Tahun baru, bererti ada sesuatu yang pasti akan berubah. Khususnya yang tak mampu kita ubah, iaitu umur kita yang bertambah. Jika UMUR kita bertambah, maka AJAL dan MAUT juga merapati kita berlangkah-langkah. Renung-renungkan dan selamat beramal..^_^y

Sunday, December 23, 2012

9 Sebab Israel Mahukan Gencatan Senjata Lebih Awal




Israel terpaksa mendesak pihak ke 3 agar diadakan gencatan senjata awal setelah mereka mengganas selama ‘hanya’ 8 hari dan telah mengorbankan ‘hanya’ 161 syuhada’ rakyat Palestin.

Sedangkan serangan Gaza 2008-2009 berlangsung selama 22 hari dan telah mengorbankan lebih 1450 orang rakyat Palestin di Gaza.

Apa tidaknya ?

1-Roket al Qassam menemui sasaran strategiknya sehingga ke Tel Aviv dan Jerusalem (74 km) sedangkan kemampuan roket ini hanya 40-50 km pada tahun 2009.
2-Ben Gurion International Airport terpaksa memberhentikan operasinya selama beberapa hari disebabkan roket al Qassam

3-Roket juga telah memaksa warga penjajah Israel tinggal di bawah tanah dengan ketakutan selama 8 hari dan operasi kerja harian kerajaan dan swasta dibatalkan sepanjang 8 hari yang lalu.
israel f16 Igauan Israel menjadi realiti...

Jet pejuang F16 adalah di antara habuan roket al Qassam

4-Buat kali pertama, roket al Qassam juga berjaya menjatuhkan jet pejuang F16 bersama juruterbangnya ke perairan Gaza. Ini adalah kali pertama dalam sejarah perang Israel.

5-Roket al Qassam juga berjaya menjatuhkan helikopter Apache, drone dan berjaya mensasarkan kapal perang Israel sebagai destinasi roket ini.

6-Unit R & D IDF telah mendapati bahawa roket al Qassam yang sampai ke Tel Aviv adalah buatan tempatan (bukan dari Iran dsb). Ini membuktikan kemampuan unit R & D al Qassam mengeluarkan roket mereka sendiri.

7-Iron-Dome yang merupakan sistem penangkis peluru berpandu yang tercanggih Israel (dengan bantuan US) hanya berjaya menangkis 20-25 % daripada lebih 1400 roket al Qassam yang sampai ke Israel.

8-Israel terpaksa menggesa gencatan senjata terlebih awal miski pun Briged al Qassam baru menggunakan kira-kira 15 % daripada keseluruhan roket yang dipersiapkan kali ini.

9-Keterlibatan Mesir dan Turki yang memberikan sokongan secara terbuka kepada Palestin amat menakutkan Israel miski pun mereka belum memberikan sokongan ketenteraan kepada Palestin. Apatah lagi sekiranya negara-negara Arab dan negara umat Islam yang lain turut memberikan sokongan kepada mereka.
Ingatilah firman Allah swt :

وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ -

Surah al-Imran ayat 54

“Dan Mereka Merancang(tipu daya),Allah juga merancang(membalas tipu daya),Dan ALLAH sebaik-baik Perancang(membalas tipu daya)”

Subhanallah, alhamdulillah, Allah akbar….

 



Sumber:  Dr Zainur Rashid Zainuddin

Monday, December 03, 2012

Bocah-bocah Palestina..~



Bocah-bocah kecil itu
Berlari, melompat, dan menyerbu
Lihat kawan..
Beradu dengan bom dan peluru
Hanya dengan batu-batu

Bocah-bocah kecil itu
Menerjang tiada gentar
Memburu tiada ragu
Ia bukan di negeri khayalan
Ia ada di sana, Palestina

Tak ada paksaan untuk bergerak
Tak ada pula hadiah pengganti luka
Ia hanya inginkan surga
Dan bumi Palestina merdeka

Jangan tanya kapan ia akan berhenti
Jangan tunggu kapan ia akan mengeluh

Karna ia akan selalu kembali
Tuk bebaskan tanah suci
Karna akan selalu terdengar
Lemparan batu dan teriakan Allahu Akbar

Siapa bilang ia kalah?
Bahkan lawan pun ketakutan
Siapa bilang ia salah?
Bahkan langitpun memujinya

Akan selalu ada Allah bersamanya
Menemani hari-harinya, desah nafasnya, di relung hatinya...

Wednesday, November 28, 2012

Anda Sibuk.. Tapi Sarapan Tetap Penting



Sarapan adalah sajian paling penting dalam sehari, dan terdapat bukti yang menunjukkan bahawa pengambilan sarapan pagi membantu kanak-kanak memberikan prestasi yang lebih baik di sekolah. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa kanak-kanak yang tidak mengambil sarapan sukar member tumpuan kepada pelajaran dan sukar memahami maklumat baru. Selain itu, tumpuan perhatian mereka lebih singkat, malah mereka juga sukar untuk mengingati sesuatu.

Kanak-kanak yang tidak mengambil sarapan juga Nampak kurang cergas, kurang aktif, dan besar kemungkinan mereka mempunyai masalah berat badan berlebihan atau obes.

Tugas menyediakan sarapan tidak semestinya rumit. Beberapa contoh sajian yang mudah serta berkhasiat dan senang untuk disediakan seperti:


  • ·         Segelas susu (atau minuman malt coklat) dan sekeping roti disapu mentega kacang/jem
  • ·         Semangkuk bijirin sarapan dan susu
  • ·         Biskut keju
  • ·         Sebiji pisang atau epal untuk dimakan dalam perjalanan (dalam kereta, bas atau tren)


Malah kita juga boleh menyediakan sajian ringan pada waktu malam sebelumnya dan disimpan dalam peti sejuk bagi menjamin keselamatan makanan. Panaskan (jika perlu) untuk sarapan; seperti bubur nasi, lempeng/wafel ataupun inti untuk sandwic (tuna/telur).

Sarapan pagi tidak boleh disamakan dengan snek lewat pagi (morning tea), yang biasanya diambil pada waktu rehat di sekolah, dewan kuliah atau tempat kerja. Makanan snek ini adalah untuk membekalkan tenaga tambahan dan menghindarkan kelaparan sementara menunggu waktu makan tengah hari.





Sumber: Tips Gaya Hidup Sihat, Panduan Pemakanan Praktikal Untuk Keluarga, Bulan Pemakanan Malaysia; diterbitkan oleh Persatuan Pemakanan Malaysia, Persatuan Dietitian Malaysia dan Persatuan Kajian Obesiti Malaysia.

Wednesday, November 21, 2012

Supplement Pemangkin Tenaga?!



Senario di kebanyakan negara, ramai rakyatnya membelanjakan banyak wang membeli makanan tambahan atau supplement bagi meningkatkan tahap kesihatan, kecerdasan dan melawan jangkitan penyakit (immunity).

Wujud perdebatan berkaitan pengambilan makanan tambahan seperti multivitamin, vitamin C, dan mineral sama ada ia member kesan baik atau sebaliknya. Ramai juga yang berpendapat bahawa makanan tambahan umpama ‘vitamin’ yang mampu mengubah corak hidup mereka menjadi lebih cergas dan cerdas, sehingga sanggup memperuntukkan sejumlah wang pada setiap bulan bagi tujuan berkenaan.

Isu ini sering kali diperkatakan. Persoalannya, adakah makanan tambahan mampu bertindak secara efektif  kepada individu yang mengambilnya?! Adakah mereka itu budaya, mengikut trend atau terpengaruh dengan iklan atau promoter yang bijak memujuk?!

Makanan Tambahan


Makanan tambahan juga dikenali sebagai nutritional supplement atau dietary supplement dihasilkan daripada tumbuh-tumbuhan, herba atau bahan botani dan dicampur dengan sedikit bahan kimia, membolehkan ianya berfungsi sebagai pembekal zat kepada pengguna. Disebabkan ia adalah makanan tambahan, maka tidak seharusnya iadianggap sebagai ubat atau pengganti kepada makanan harian.

Makanan tambahan perlu mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) atau pertubuhan Pertanian dan Makanan (FAO). Justeru itu, setiap label pada bekas botol makan tambahan seharusnya tertera jaminan kesihatan daripada pihak berkuasa berkenaan. Ia bertujuan melindungi pengguna. Ini kerana ada produk yang mendakwa ia membekalkan sejumlah milligram (mg) zat tertentu, tetapi apabila dibuat kajian, nyata kuantiti dalam produk ditawarkan adalah tidak mencukupi.

Perlu atau Tidak?!


Biarpun pelbagai jenis makanan tambahan mudah didapati, pengguna tidak seharusnya terpedaya dengan iklan yang dipaparkan, sekali gus menjadi mangsa kepada mana-mana jenama yang menggunakan kempen iklan secara meluas. Sebenarnya, golongan yang mungkin memerlukan makanan tambahan atau supplement ialah:

  • Ibu hamil yang kekurangan zat dan disyorkan oleh doktor.
  • Kanak-kanak yang cerewet makan (picky eater) bawah usia 3 tahun, atas nasihat doktor.
  • Warga emas yang berusia 70 tahun ke atas, mengikut nasihat doktor.

Individu yang tidak termasuk dalam kumpulan berkenaan perlu merujuk kepada doktor atau pakar pemakanan sama ada perlu atau sebaliknya untuk mengambil makanan tambahan. Ini kerana sekiranya seseorang individu mengikut diet yang disarankan piramid makanan, secara automatik dia akan mendapat semua zat yang diperlukan oleh tubuh badannya untuk berfungsi dengan baik.

Sebagai contoh, setiap individu memerlukan 1500 mg kalsium sehari. Ini bermakna sekiranya dia minum 2 cawan susu tinggi kalsium (high calcium), ia sudah memenuhi 1000 mg kalsium. Maka baki 500 mg lagi keperluan kalsiumnya itu memadai dengan pengambilan makanan seharian. Tidak perlulah dia mengambil makanan tambahan kalsium. Keperluan tubuh terhadap kalsium hanya boleh ditentukan menerusi ujian kepadatan tulang.

Usah Berlebihan


Memang tidak dinafikan ada segelintir individu mengambil beberapa jenis makanan tambahan atas kerelaan sendiri, tetapi ia hanya mendatangkan pembaziran sekiranya ia tidak diperlukan tubuh.

Misalnya, vitamin C akan larut bila ditelan dan akan keluar menerusi air kencing. Justeru, adalah lebih baik mengambil limau atau buah-buahan citrus yang bukan saja kaya dengan vitamin C, malahan turut membekalkan serat (fiber) kepada badan. Begitu juga dengan vitamin A, D, E dan K yang tidak larut dalam air, sebaliknya larut dalam minyak atau lemak. Jika diambil secara berlebihan, ia boleh menyebabkan tindak balas toksik (toxicity) kepada tubuh badan apabila ianya berkumpul di bahagian hati.

Oleh hal demikian, sebelum mengambil sebarang makanan tambahan, adalah perlu untuk kita dapatkan nasihat dan pandangan daripada pakar mengenai maklumat produk, matlamat pengambilan, kajian terhadap produk serta berapa lama kita ingin bergantung kepadanya.

Walaupun ada individu badan letih dan cepat penat, akan tetapi ia perlu dikenal pasti dahulu tentang perkara yang menyebabkan keadaan sedemikian berlaku kerana mungkin juga ianya berpunca daripada tidak cukup tidur atau tekanan.

 Mengambil contoh makanan tambahan evening primerose oil (EPO) yang didakwa mengurangkan simptom pramenopaus (pre-menopause), ada kajian menunjukkan EPO gagal membantu sebahagian penggunanya meangani masalah tersebut. Sementara makanan tambahan berbentuk herba pula cenderung mencairkan darah dan ianya tidak sesuai digunakan wanita.



Sumber

1. American Dietetic Association. (1996). Position of the American Dietetic Association: vitamin and mineral supplementation. Journal of the American Association, 96 (1): 73-77.
2.  Blendon, R.J.,  DesRoches, C.M., Benson, J.M., Brodie, M., & Altman, D.E. (2001). Americans’ views on the use and regulation of dietary supplements (p. 805-810). Arcg. Intern. Med. 2001; 161: 805-10.
3. Block, G., Jensen, C.D., Norkus, E.P., Dalvhi, T.B., Wong, L.G., McManus, J.F., et al. (2007). Usage patterns, health, and nutritional status of long-term multiple dietary supplement users: across sectional study. Nutritional Journal. 6: 30
4. Cheong, L.T., Kim, K.T., Pek, H.L., Shiang, F.C., Mohd Safwan Nordin, et al. (2008). Dietary supplements: Usage and opinions among Health Sciences students. IeJSME 2008; 2(2): 30-32.
5. Dorant, E., van den Brant, P.A., Hamstra, A.M., Feenstra, M.H., Goldbohm, R.A., Hermus, R.J., & Sturmans, F. (1993). The use of vitamins, minerals and other dietary supplements in the Netherlands. Int J Vitam Nutr Res. 63: 4-10.
6. Groff, J.L., Gropper, S.S., & Hunt, S.M. (1995). Advanced nutrition and human metabolism. 2nd ed. St. Paul, MN: West Publication. 221-420.
7. Mahan, L.K. & Escott-Stump, S. (2008). Krause’s food & nutrition theraphy (p. 470 - 481). Canada: Saunders Elsevier.
8. Marques-Vidal, P. (2004). Vitamin supplement usage and nutritional knowledge in a sample of Portuguese health science students. Elsevier Inc. 2002; 24: 165-172.
9. Mazlan Bin Yong. (1990). Vitamin use and beliefs among students at a Malaysian university (p. 132-134). J. R. Soc. Health. 1990; 110(4): 132-4.
10.Mohd Ismail Noor, Poh, B.K., Khor, G.L., Tee, E.S., Suzana Sahar, Ng, K.W., et al. (2005). Recommended Nutrient Intakes for Malaysia: a report of the technical working group on nutritional guidelines. Putrajaya: Ministry of Health Malaysia. 
11.Nathida, C. (2007). The association between socio-demographic factors and consumption of vitamins/mineral supplements in Chulalongkorn University supporting staff. Thai Journal of Health System Development. 7(1): 2-143. 
12. Nik Mazlan Mamat. (2009). Nutrition in life cycle. Pahang: International Islamic University Malaysia.