Wednesday, April 05, 2017

Islam Memacu Kehebatan Segala Landasan di Sebalik Persepsi Ketinggalan Zaman


Manusia secara lahiriah tidak mahu dikongkong. Setiap manusia akan berasa kurang selesa apabila segala tindak tanduk terkongkong atas faktor-faktor seperti agama, tradisi dan adat istiadat. Melanggar tradisi dan adat istiadat adalah perbuatan yang paling mudah. Tetapi membelakangi agama akan mengundang dosa serta padah. Dosa sebenarnya boleh dilihat berdasarkan refleksi cerminnya iaitu padah. Tetapi itu tidak sama sekali memberikan apa-apa hak untuk menghakimi sesiapa pun.

Dua perkara yang Islam haramkan adalah arak dan daging babi. Sekalipun darurat, hukum masih kekal haram, cuma tidak berdosa untuk makan agar hukum lain yang lebih agung iaitu “menjaga kesihatan (nyawa)” tidak dibelakangi. Sebelum berhujah mengenai arak dan daging babi, perlu juga tekankan tentang kepentingan nyawa berdasarkan pandangan Islam. Salah satu sumber yang mudah digunakan adalah perbuatan bunuh diri.

Di dalam Sahih Bukhari, Jilid 2, Kitab 23, dan Ayat-Ayat 445-446, Islam menekankan bahaya dosa bunuh diri, serta ancaman yang mesti dibuat pedoman apabila berdepan dugaan besar.

Diriwayatkan oleh Thabit bin Ad-Dahhak:

Sabda Rasulullah SAW, “barangsiapa yang sengaja bersumpah (secara palsu) atas agama selain Islam, maka dia telah menjadi apa yang dia berkata, (contohnya, jika dia berkata, ‘kalau perkara ini tidak benar, maka aku adalah Yahudi,’ dia telah menjadi seorang Yahudi). Dan barangsiapa yang membunuh diri dengan besi akan dihukum dengan besi yang sama di Neraka.”

Diriwayatkan oleh Jundab:

Sabda Rasulullah SAW, “Seorang lelaki telah tercedera (atau jatuh sakit), dan dia telah membunuh diri. Maka Allah berfirman: hamba Aku telah mencepatkan kematian baginya, maka Aku mengharamkan Syurga buatnya.”

Diriwayatkan oleh Abu Huraira:

Sabda Rasulullah SAW, “barangsiapa yang membunuh diri secara mencekik akan kekal mencekik dirinya di Neraka selama-lamanya, dan barangsiapa yang membunuh dirinya dengan tikaman akan kekal menikam dirinya di Neraka.”
(Terjemahan daripada bahasa Inggeris)

Betapa besarnya nilai nyawa dalam pandangan Islam. Jadi, atas kebesaran inilah diturunkan al-Qur’an, agar manusia dapat mengamalkan gaya hidup bersesuaian. Hari ini satu laporan kesihatan telah diterbitkan perihal penyebab-penyebab kanser perut. Dan dua (atau tiga) pencetus utama adalah apa yang diharamkan Islam: daging babi (bacon) dan obesiti. Boleh faham sentimen golongan yang berilmu dalam bidang perubatan apabila obesiti dikaitkan dengan dua perkara berdosa. Terdapat pendapat mengatakan obesiti adalah semulajadi daripada genetik.

Kod-kod genetic di dalam zarah tubuh manusia mampu menyebabkan obesiti dalam sindrom-sindrom Bardet-Biedl dan Prader-Willi. Walaubagaimanapun, kod-kod ini tiada kuasa menentukan halatuju kesihatan dalam masa yang akan datang. Atas penentuan ini, obesiti dijangka akan berlaku atas faktor genetik dan gaya hidup. Dalam kes-kes terkini, punca obesiti ditambah lagi, bahawa bekalan makanan tidak terbatas dan aktiviti fizikal yang kurang dikaitkan sekali.

Allah berfirman, “dan makanlah dan minumlah, jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebihan.” (Qur’an 7:31) Dan disini terdapat satu kepincangan dalam amalan gaya hidup rakyat Malaysia. 20 tahun lepas, hanya 4.4% rakyat Malaysia dianggap menghidapi obesiti. Kini perkataan ini telah menjadi keramat sehingga 14%. Berdasarkan kenyataan Menteri Kesihatan Negara, “jenis-jenis makanan yang banyak dan budaya makan” makanan yang berkalori tinggi seperti bahan minyak kelapa dan sawit, serta kuih-muih berbahankan beras dan gula “telah menjadi sebahagian daripada hidup kita.”

Tahap obesiti Malaysia dicatatkan lebih tinggi daripada sahabat-sahabat Asia negara. Dalam sebuah jurnal medikal British, the Lancet, Malaysia menjuarai lumba obesiti (siapa cakap obesiti tidak boleh berlumba) iaitu sebanyak 45.3% (44% lelaki – 49% wanita) kepada bilangan populasi.

Selain daripada perut, beberapa jenis kanser yang lain didapati tercetus akibat tiga perkara ini. Antaranya adalah kanser payu dara dan kolon.

Tetapi bukan tiga pencetus ini sahaja yang dibincangkan. Daging proses turut dikaitkan juga. Tetapi kajian yang lebih mendalam diperlukan untuk mengenalpasti sama ada daging-daging proses Malaysia boleh dikaitkan bersama. Ini kerana, laporan kesihatan yang diterbitkan menggunakan lombong emas kepada penyakit iaitu rakyat Amerika Syarikat sebagai asas kajian. Kanser perut adalah yang kelima paling kerap secara global, 950,000 orang setahun. Dan pemprosesan yang disebutkan turut mengaitkan kemasukan bahan pengawet. Antara yang disebut adalah berkaitan babi seperti bacon, ham dan yang lain seperti pastrami, salami, dan sosej. Daging proses juga dikatakan mampu menyebabkan kanser pankreas dan prostat.

Juga dikaitkan adalah makanan-makanan yang diawet garam, tetapi sekali lagi, pencetus kanser perut ini boleh dinafikan kerana bangsa Melayu sudah biasa dengan ikan masin sejak dahulu lagi, tetapi catatan sejarah mengenai “sakit perut” langsung tidak disebut dengan banyak. Tetapi yang paling perlu diperhalusi adalah amalan merokok, yang dipersalahkan atas 11% kanser perut.

Kajian ini juga menyatakan bahawa pemakanan sayur-sayuran, kacang dan buah-buahan mampu bantu jaminkan kesihatan yang terbaik. Amalan pemakanan yang digalakkan sains adalah diet Mediterranean berdasarkan piramid: http://www.diet-blog.com/wp-content/…/mediterranean-diet.jpg

Amalan pemakanan Mediterranean mengutamakan buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, dan kacang. Diet ini juga menggantikan mentega dan garam dengan minyak zaitun dan herba rempah. Daging merah pula dijamah tidak lebih daripada beberapa kali sebulan. Dan yang paling utama sekali, diet Mediterranean menggunakan makanan Sunnah.

Daripada Sayyid al-Ansari:

Sabda Rasulullah SAW, “ambillah (makanlah) minyak zaitun dan sapukanlah kepada badan, kerana ia datang daripada pohon yang suci (Mubarak).” – Tirmidhi At’ima, 43; Ibnu Majah.

Boleh dibaca mengenai minyak zaitun dan Islam disini: http://www.islamicvoice.com/february.2000/medicine.htm



Artikel Asal: The Patriots

No comments: