Wednesday, December 24, 2008

hidup


Hidup, Tapi Mati? Ye?!

(setiap satunya, aku lakukan untukMU, keranaMu.. dengan namaMU yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani)
"All humans are dead except those who have knowledge ...
And all those who have knowledge are asleep, except those who do good deeds ...
And those who do good are deceived, except those who are sincere ...
And those who are sincere are always in a state of worry"
..Imam Shafi'ie..

Hidup, tapi mati la pulak?
Ilmu, ada. Sikit atau banyak? Itu bukan soal utama. Yang penting, sikit ke, banyak ke, ilmu tu kita perlu untuk 'hidup'. Dah tau ilmu kita sikit, moh la kite usaha menambahnye ye.. (belajar! belajar! belajar!)
Berilmu, tapi tidur la pulak?
Ilmu yang sikit, kita beramal dengannya, sampaikan dan buat perkara baik. Ilmu yang banyak, lagi lah kene beramal, sampaikan dan berbuat baik. Tak mo la kite masuk dalam golongan 'pokok yang tak berbuah'. Sebab ade pepatah arab tu cakap : ilmu tanpa amal, macam pokok tak berbuah. (amal! amal! amal!)
Sedar, tapi sesat la pulak?
Ilmu yang sikit, ilmu yang banyak, beramal dan sampaikan, dan berbuat baik. Nak ingatkan, kite kene ikhlas. Ikhlaskan niat, ikhlaskan matlamat, ikhlaskan hati, ikhlaskan apa-apa yang kita patut ikhlas. Kalau tak ikhlas, kita boleh sesat dalam niat dan amal. (ikhlas! ikhlas! ikhlas!)
Ler, dah ikhlas pun masih dalam keadaan berjaga-jaga?
Itu, yang ada ilmu, beramal pulak dengan ilmu, sampaikan pade orang lain, berbuat baik, ikhlas pun masih tak duduk selesa, inikan pulak (kita) yang takde/kurang ilmu, kok ade sikit sebanyak ilmu pun tapi tak amal, dah kurang beramal make kurang le menyampaikan .. ye dak? Berbuat baik <-- masih boleh dipersoal, ade pulak tambahan berbuat jahat. Ikhlas? Ini memasing lagi tahu diri sendiri kat state mana. (erk..) Dalam tahap ape la ye?
Kalau (aku) kita tak rasa risau langsung tentang kat mana la tahap kita ni, gamaknya, ape la alamatnye ye?

No comments: