Saturday, May 23, 2009

Aku ‘Jatu Hati’ Padanya..

Aku dan 2 orang kakakku baru-baru nie telah dipanggil berjumpa dengan Pn. Fatimah, seorang dietitian dan juga merangkap Ketua Unit Dietetik dan Sajian HKK untuk consult dengannya mengenai tube feeding abahku.

Aku cukup tertarik dengan beliau. Apa taknya, setibanya kami di Unit Dietatik dan Sajian, beliau begitu ramah dan mesra menyambut kami. Ditambah pula senyuman manis yang selalu terukir di bibirnya berserta lemah-lembut dan sopan-santun budi pekertinya membuatkan aku cukup-cukup tertarik padanya..”Maybe camni kot aku kne wat N praktik mase nak consult ngan patient ”.. intuisiku berbisik..
Layanannya yang sungguh baik dan sempurna membuatkan kami terasa bukan seperti consultation Medical Officer (MO) ngan ‘patient’. Jadi betullah apa yang diperkatakan lecturerku dulu :
“When you will become a MO, remember that patient should be come first! If u just wanna to be cikai-cikai, please…don’t be a MO..”

Aku juga cukup kagum dengan Pn. Fatimah dalam membuat dietary assessment. Beliau cukup teliti tapi sangat pantas dan cekap in making assessment. Bayangkan beliau lakukan sume tue tanpa pape rujukan. Diselit pulak unsur-unsur Islamic. How fantastic she are!! Jauh la panggang dari api kalau nak dibandingkan dengan aku yang terkapai-kapai time nak wat assessment..time nak consult ngan ‘patient’ plak, aku kurang yakin dengan ape yang kucakapkan..tak sepertinya yang begitu confident.Huhu..Apa yang dipamerkan oleh Pn. Fatimah itu cukup membuatkanku ‘jatuh hati’ padanya. Oops..jangan salah paham pulak, ‘jatuhnya hatiku’ ini untuk jadi seorang dietitian yang ramah-mesra dan expert sepertinya. Hehe.. Aku juga turut berminat untu wat specialize in community health disebabkan beliau. So nasihatku kepada sape-sape yang baca blog nie agar mencontohi Pn. Fatimah yang telus dan tulus dalam menjalankan tugas. Bukan aku memuji apa lagi memuja..salahkah kukagumi perhiasan dunia..:-p.

Mudah-mudahan aku akan menjadi seorang MO sehebatnya. Ameen…ameen..Ya Rabbal ‘Alamin..

2 comments:

the unknown said...

insyaAllah mudah2an jadi baik cam die :P

faizalMS said...

ameen..ameen ya RABBAL 'ALAMIN..