Thursday, June 09, 2011

Tanya Sama Hati..\(^_^)/





Tanya sama hati

Apa asal sayang

Adakah tandanya nampak dipandang

Kumbang rayu bunga

Bulan dan bintangnya

Punya tanda-tanda hubungan mesra



Tanya sama hati

Pernahkah merindu

Ingat masa lena apa mimpimu

Masa berjauhan

Apa nan dikenang

Bila difahamkan itulah sayang



Masa berjauhan

Apa nan dikenang

Bila difahamkan itulah sayang



Tanya sama hati

Apa asal sayang

Adakah tandanya nampak dipandang

Kumbang rayu bunga

Bulan dan bintangnya

Punya tanda-tanda hubungan mesra



Begitulah merdu dan ‘layan’nya lagu yang dicipta oleh Tan Sri P.Ramlee, yang diberi nafas baru oleh Band The Zurah dan seterusnya The Ramlees. Namun, ‘intuisiku’ bukan mahu mengajak anda semua untuk ‘tangkap lentok’ dengan lagu ini tetapi ‘intuisiku’ mahu mengajak anda semua untuk bertanya pada hati. Hah, nak tanya apa?!


Ini Dia Soalannya..


Siapa? Contohnya: Siapakah bakal teman hidup aku?

Apa? Contohnya: Apa yang aku akan jadi nanti?

Kenapa? Contohnya: Kenapa aku mesti melalui hidup yang sebegini?

Bagaimana? Contohnya: Bagaimana aku mahu mengenali diri yang sebenar?

Di mana? Contohnya: Di mana aku sepatutnya belajar?

Bila? Contohnya: Bila aku akan mati?



Eh, Dah Ada Jawapan?!


• Kenapakah MESTI ada pertanyaan?



Apabila kita bertanya, kita mesti mahukan jawapan. Kalau hendak cari jawapan, kita perlulah menggunakan kesemua PANCAINDERA untuk ‘melihat’ dan ‘mentafsir’ persekitaran. Akhirnya tercetuslah idea-idea yang brilliant yang ‘sepatut’nya daripada akal kita.



Firman Allah S.W.T.:



“Katakanlah: "Berjalanlah di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan itu."”



(al-An’am: 11)



Kelebihan manusia berbanding makhluk Allah lain adalah kerana kita dianugerahi akal. APABILA AKAL DIGUNAKAN SEPENUHNYA, BARULAH KITA DIPANGGIL ‘MANUSIA’. JIKALAU TIDAK, SAMA SAHAJA KITA DENGAN BINATANG..opps..haiwan, seperti yang dijelaskan Darwin Si Penipu Besar dalam Teori Evolusinya itu.



• Adakah SEMUA soalan ada jawapan?



ADA. MESTILAH ADA. Semua soalan ADA JAWAPANNYA.. cuma ada kalanya kita mungkin TIDAK AKAN TAHU SEHINGGALAH TIBA SAAT DAN KETIKANYA..dengan kata lain, apabila kita ‘BENAR-BENAR BERSEDIA’. Contohnya, MATI dan BAKAL PASANGAN KITA.



Kita tidak akan tahu bila dan di mana kita akan mati. KITA BOLEH MENEKA, TETAPI TAK BERMAKNA IANYA TEPAT! Dan kita akan hanya berjaya mendapatkan ‘kepastian’ sesudah kita mati. Begitu juga dengan jodoh.. acap kali kita merasakan ‘SI DIA’ SANGAT MENJENGKELKAN DAN TIDAK SESUAI UNTUK KITA, TETAPI REALITI ADALAH SEBALIKNYA.. sedangkan yang sudah terpatri janji sehidup semati, rupa-rupanya pula bukanlah ‘untuk’ kita.



Sebagaimana firman Allah S.W.T.:



“Dan Dialah yang berkuasa atas sekalian hamba-hamba-Nya. Dan Dialah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui.”

(al-An’am: 11)



Kita perlu mencari. Mencari jawapan pada persoalan-persoalan kehidupan. Dengan itu barulah hidup kita dirasakan bermakna (bak kata my room-mate, “hidup biar bermakna dalam mencari keredhaan Ilahi”=), maka kita pun terbuktilah berguna.



Pun begitu, harus diingat.. HIDUP INI BERASASKAN KEPERCAYAAN. Percaya pada sesuatu yang kita tidak pasti. Tetapi ia pasti berlaku seperti mati. Mengiringi persoalan seperti ini JODOH dan MATI, kita KENALAH BERDOA.



Tanyalah si Dia, Sang Maha Pencipta yang Maha Mengetahui. Apabila kita berserah begitu, nescaya kita akan berasa lapang walaupun tanpa jawapan. Moga-moga yang terbaik hasilnya nanti.



p/s: kata bidalan; "kalau malas nak bertanya, sesat jalan".. akan tetapi harus diingat bahawa tak semua pertanyaan perlu dijawab..bertanyalah pada perkara yang betul-betul dirasakan perlu..=)

No comments: