Saturday, December 03, 2011

Anime, Naruto dan Dakwah

Anime sebagai Dakwah Nye Strategi?Boleh Ke?!
 


Okey..! jom kita risik dengar perbualan dua orang sahabat di bawah ni....Take note pada tulisan yang bergaris.. ^_^


A : Enta selalu adakan usrah menggunakan cara yang bagaimana?


B : Biasanya ana tanyangkan vedio seperti vedio Rasulullah saw. Tak mau bagi diorang boring..


A : Ana biasa tayangkan cerita.. Seperti contoh cerita “Naruto”. Begini..Enta tengok UKHWAH antara Naruto dengan Sasuke..


B : Ermmmm...


A : Ok..pastu enta tengok satu team akan ada tiga orang ninja.. dan ada seorang NAQIB..Iaitu guru diorang..


B : Alahai..Camna ana nak terangkan pada mad'u ana nanti..


A : Ok..camni.. contohnya Rodri.. Even dia tahu yang dia TAK DE BAKAT dalam dunia ninja, tapi dia HEBAT.. Sebab dia USAHA..Dia tak de KUASA macam Naruto.. Dia tak de mata SHARINGAN macam Sasuke..Dia tak KUAT macam Gara..Tapi dia ada FIZIKAL.. Dengan badan tu lah dia BERLATIH..Dan menjadi antara ninja TERHEBAT..


B : Wahhhhh...satu idea yang baru untuk ana perjelaskan dan kongsikan pada sahabat-sahabat nanti...Gud2..!


A : That's why kita kena TENGOK dengan MATA HATI..NOT MATA BIASA yang 2 bijik nie...!!


B : Glluuupppp..!!


Ha..tu diaaaa..dah risik dengar kan?!

Pada mulanya si B ni macam pelik je lepas diberitahu si A ni tengah download cerita anime Naruto.. Sedangkan si B ni tak suka sangat tengok cerita animasi kerana baginya cerita sebegitu akan membazirkan masa..


Akan tetapi si A telah membuat kesimpulan yang Berjaya mengubah persepsi syadid si B kepada mentaliti yang penuh kretiviti dan inovasi.=)


Moral of The story

 

UKHWAH antara Naruto dengan Sesuke sangat-sangat rapat.. ke'Ukhwah'an antara mereka sangat penting dalam memenangi misi perlawanan.. Jika mereka tidak rapat, tidak bersatu, tiada rasa ukhwah dalam hati mereka maka mereka akan sengsara dengan kekalahan..


Begitulah jua dalam dakwah..kita apply cara Naruto & Sesuke ber'ukhwah' dalam medan dakwah kita..Ukhwah sesama ikhwan & ukhwah sesama ikhawat bagaimana?!
RAPAT DAN SALING TEGUH BUKAN?!
SALING RINDU MERINDUI ANTARA SATU SAMA LAIN BUKAN?! (sesama muslimat & sesama muslimin sahaja yer).. 
Ya..tanpa ukhwah sahabat-sahabat siapalah kita.. Terjalinnya ikatan ukhwah maka eratkanlah akan ikatan-ikatannya..Ukhwah fillah abadan abada..=)


Dalam anime “Naruto” ada gurunya.. Sama juga dalam dakwah ada gurunya juga kan? Kita LEBIH KENALI DENGAN PANGGILAN MURABBI DAN MURABBIAH.. Merekalah yang saling tunjuk ajar kepada kita.. Yang sentiasa memberi kata-kata perangsang untuk kita terus hebat dijalan dakwah.. Jika kita rasa berputus asa, rasa jatuh terduduk malah dihimpap tangga, Murabbi lah tempat kita buat rujukan..


Dalam dakwah bakat itu tidak berapa penting namun yang paling penting adalah usaha.. JIKA ADA BAKAT TAPI KURANG USAHA, BERJALANKAH DAKWAH ITU?! Lama-kelamaan bakat pun berkurang dan hilang jika tak diasah..Akan tetapi, jika ada usaha tapi kurang berbakat, hasilnya amat effective sekali.. Dakwah akan berjalan dan bakat akan terus bertambah serta berkembang disebabkan usaha yang tidak kenal penat lelah..

Dakwah pon MANTOOPP..!!
That's right?


Kenangan Masa Muda-Muda


Teringat intuisiku tentang cikgu ADD MATH time sekolah dulu..cikgu yang selalu selalu member nasihat dan tarbiyah yang berguna kepada kami..
Antara kata-kata perangsang yang ingin intuisiku boleh kongsikan adalah mengenai bola sepak..cikgu cakap, pemain bola sepak akan menendang bola ke gawang gol dengan mencari sudut atau penjuru gol..tapi bukan di tengah-tengah pintu gol..


Okey..Bagaimana pemain-pemain bola sepak tu boleh jaringkan gol dengan menendang bola ke penjuru gol dan GOOOLLL!!?


Ya..DENGAN MELAKUKAN LATIHAN SETIAP HARI..
BERPENAT LELAH.. TAK KIRA SIANG MALAM.. HUJAN PANAS..
NAMUN HASILNYA ADALAH KEMENANGAN..



Sama jugak kalau kita sentiasa melakukan latihan setiap hari dalam ADD MATH..(sbb time tu kami semua lemah add math).
InsyaAllah..dengan berpenat lelah melakukan latihan namun hasilnya adalah A+..kan?!


Ok..dalam dakwah pula..the same thing..
Ampa leh pikiaq-pikiaq lar lagu mana..\(^_^)/



p/s: Harapnya penggemar-penggemar animasi, anime, drama dan telenovela lain juga pun dapat ‘melihat’ dengan mata hati nilai-nilai yang tersembunyi di sebalik apa yang mereka gemari..=)



Idea Asal: Nur Hidayah Ali, UUM, Kedah.
Editor: faizalMS, UIAM, Kuantan, Pahang.

No comments: