Sunday, January 01, 2012

Tahun Baru?! Azam Baru ?! Atau Hanya Ikutan Semata-mata?!


Bagaimana bisa kusimpulkan tajuk di atas dengan begitu total?! Baiklah.. Intuisiku mengaku tiada satu azam pun yang dipersiapkan untuk menghadapi tahun baru. Kemudian, Intuisiku berkongsi rasa ruginya Intuisiku tanpa merancang yang lebih baik di tahun mendatang, bersama sebilangan teman alamaya Intuisiku melalui suatu survey atau culaan di minggu yang lalu.


Mengejutkan!! Berani Intuisiku nyatakan angka ini, 98% daripadanya adalah sama seperti Intuisiku juga (cuma seorang saja yang sudah siap ditulis azamnya di kertas mahjong lalu ditampal di dalam kamar). Dari semua maklum balas, rata-rata dapat disimpulkan bahawa: 


1. Percayakah kalian, sikap menanam azam tahun baru cumalah sekadar ikut-ikutan, atau berbentuk ritual semata-mata?! Hinggakan ada yang segan bila ditanya apa yang mereka mahu lakukan nanti walhal tiada sesaat pun difikirkannya. Sebenarnya masyarakat kita sudah di peringkat mudah merasa malu jika ketinggalan dari yang terkini. ORANG MEMASANG AZAM, KITA JUGA MAHU. LANTAS SEMUA YANG DIUCAP ITU BERBENTUK MIMPI DI SIANG HARI.


2. Esok biar lebih baik dari hari ini. Tanpa perlu menunggu akhir tahun untuk bermuhasabah diri, tiada salahnya setiap malam sebelum melayan lena, elok dimain kembali wayang perlakuan kita seharian tadi. Andai ada yang tidak kena, esok harus kita perbetulkan. Supaya dengan pantas potensi diri berkembang.


3. Kategorikan azam mengikut tingkat. Bermisi jangka pendek dan panjang bukan petanda seseorang itu teliti yang melampau. Malah, merancang apa yang ingin digapai secara berjadual, lebih menampakkan keperibadiannya yang sistematik. Sebagai contoh,  merancang berumah tangga sebelum umur menjejak 25. Telitikah si perancang?! Hehe


4. Anggapkan kita sedang berhutang dengan diri sendiri. Maka hasilnya, bertandanglah rasa bersalah jika tidak dilunaskan semua azam sebelum tiba waktunya. Oh, apa yang perlu dirisau, buku tiga lima kan ada. Balance azam tahun lalu masih boleh dibawa ke tahun depan, bukan?! Tapi, JANGAN PULA SEWENANGNYA MEMASANG RIBA’ YANG BERBENTUK HUKUMAN PADA DIRI SENDIRI, KELAK AZAM ITU BERSTATUS HUTANG LAPUK PULA.


5. Mengukur baju di badan sendiri untuk kita mengenal upaya diri, agar berpijak di bumi nyata. Ya, memang tiada salahnya membina cita yang setinggi kota, kerana langit itulah had kita.  Tapi, jangan dilupa. Mengatasi kelemahan diri itu suatu jihad. CUMANYA SASARAN ITU JANGAN DIPISAHKAN SEJAUH BULAN DENGAN BUMI. Kita kan punya akal yang bijak bestari.




 





p/s: Idea menulis entri kali ini, 100% bukan Intuisiku. Segalanya Intuisiku simpulkan menjadi satu dari para teman alamaya Intusiku yang sudi memberi respon terhadap survey tempoh hari. Sebentar, biar kuangkat topik ini sebagai tanda hormat, dan terima kasih. Selamat Tahun Baru 2012. Isilah cuti tahun baru dengan perkara-perkara yang berfaedah dan berguna..Semoga tahun ini lebih baik berbanding tahun-tahun semalam..^_^

No comments: