Sunday, September 30, 2012

Bajet 2013: Kerajaan Diberikan Amaran Lagi!!



Sumber : The Economist


Hutang Malaysia Terkini : Sebelum berlangsung Pembentangan Bajet 2013 petang ini, apa kata kita semak hutang Malaysia yang terkini. Mengikut semakan data yang diperoleh terus daripada Bank Negara ini, di mana datanya telah dikemaskinikan pada 24 September 2012 yang lalu. Kalau diikutkan…..

Kalau diikutkan dari tahun 1988 sehingga tahun 2011, Belanjawan Negara secara purata mencatatkan -2.89% daripada KDNK. Rekod tertinggi hanya yang positif pada bulan Disember tahun 1997, 2.4%; dan, rekod terendah, negatif ialah pada bukan Disember 2009.

Jumlah Hutang Kerajaan Malaysia Tahun 2007 – September 2012?

1.         Hutang Malaysia 2007 : RM247 bilion


3.      Hutang Malaysia Mac 2012 : RM456.1 Bilion. (Laporan : Menteri kata jangan risau, tidak pelru bimbang)


5.      September 2012 (terkini): RM476.68 bilion : (Laporan hari ini)

Hutang Kerajaan Malaysia Sebelum Bajet 2013


Sumber : Bank Negara

·   Kami berharap kerajaan Malaysia sudah pun mengambil ikhtibar dan mengambil tindakan yang drastik termasuklah berdasarkan Laporan Ketua Audit Negara 2010 atau Laporan Transparency International.

·   Apa perlu dilakukan adalah mengurangkan pembaziran amalan rasuah ataupun disebut leakages dalam laporan Ketua Audit Negara termasuk rasuah dan penyelewengan yang menyebabkan kerugian yang besar. Bagaimana laporan Ketua Audit pada masa itu, semak sini (BONGKAR) Laporan Ketua Audit Negara 2010. Apa Respon Kerajaan Selepas Ini?http://beritasemasa.com/laporan-ketua-audit-negara-2010


Sebelum ini, Credit Suisse, Fitch Rating, Standard & Poor’s, semuanya memberikan gambaran yang cukup membimbangkan yang harus menuntut kerajaan Malaysia mengambil langkah yang serius mulai sekarang. Janganlah berlengah lagi. Contohnya :
  • Fitch Rating : Memberikan peringatan & amaran kepada kerajaan Malaysia kerana profil kredit Malaysia yang mula meningkat naik. Petanda tersebut menunjukkan di sini ada kemungkinan kewangan Malaysa ketika ini dalam keadaan lemah. 
  • Apatah lagi, kerajaan Malaysia masih belum membentangkan pelan yang meyakinkan untuk menangani ancaman defisit fiskal belanjawan persekutuan dan jumlah hutang persekutuan. 
  • Standard & Poor’s : Jika kerajaan Malaysia tidak membuat pembaharuan yang drastik untuk mengurangkan pembaziran dan usaha membendung rasuah yang boleh megurangkan defisit fiskal, PENARAFAN KREDIT Malaysia besar kemungkinan akan dipotong. 
  • Apabila penarafan kredit Malaysia mula dipotong, Malaysia akan berada dalam “masalah”.


Sumber :BeritaSemasa (28 September 2012)






p/s : Tak sabar nak claim rebat RM 200 untuk pembelian smart phone..=p


  

No comments: