Tuesday, June 18, 2013

Erti Hidup Bukan Hanya Sekadar Memberi.. ^_^v



Bila kita beri orang hadiah dengan harapan orang itu akan memberi semula, tup-tup orang itu tak beri apa-apapun pada kita, mesti kita akan rasa sakit hati, geram, terguris, terhina, dan macam-macam lagi perasaan negatif yang akhirnya akan buat kita rasa serabut. "Confirm aku takkan bagi apa-apa dah dekat engkau lepas ni. Lantak lar!" kata kita.

Tapi bila kita memberi kepada orang dengan ikhlas, tanpa mengharapkan apa-apa balasan, walau sekadar ucapan terima kasih sekalipun daripadanya, kita tetap akan rasa besar hati, seronok, gembira, tenang, berbaloi dan kita akan rasa seolah-olah kita sudah membuat suatu kerja yang begitu besar sekali. Alah, kengkonon rasa macam “superhero” gitu. Hee..

Samalah juga halnya apabila kita memberi kepada Allah. Dengan mengingati Allah, hati kita akan menjadi tenang, itu firman-Nya sendiri. Tapi, kenapa walau sudah banyak kita memberi kepada-Nya, jutaan zikir sudah kita lantunkan, hitam sudah dahi kita bersujud di tikar sejadah dan serak sudah suara kita membaca ayat-ayat-Nya, kenapa hati kita masih jua berserabut?! Kenapa jiwa kita masih jua tidak mahu tenang?! Kenapa kita masih bermasalah?!

Kerana niat kita memberi itu salah. Kita berzikir, membaca al-Quran, bersolat dan berdoa, adalah dengan harapan kita ingin masalah kita diselesaikan. Kita tidak ikhlas melakukannya kerana Allah. Kita mengingati Allah hanyalah sewaktu kita sedang ditimpa masalah. Adakah kita berzikir, membaca al-Quran, bersolat dan berdoa sewaktu kita sedang berada di dalam keadaan yang senang dan gembira?

Kalaulah ada kawan kita ni, jenis yang datang cari kita hanya waktu dia susah je, tapi waktu dia senang, usahkan batang hidung, baying pun langsung tak Nampak.. agak-agak kita nak tolong dia terus ke, ataupun bagi pelangkung dulu sedas dua, lepas tu baru kita tolong dia?!

Tepuk dada, tanya iman..~

Senyum..^_^v

No comments: