Saturday, February 22, 2014

Aurat Aku, Peduli Engkau.. Aurat Engkau, Peduli Aku..




Ada dua kategori wanita yang bertudung/menutup aurat yang ingin ‘Intuisiku’ bincangkan :

1) Yang tidak sensitif dengan aurat sendiri.
2) Yang sensitif dengan aurat sendiri, tetapi tidak aurat orang lain.


Kategori yang pertama ini menutup aurat seperti almari. Boleh buka dan boleh tutup sesuka hati. ‘Intuisiku’ faham, mungkin ada sesetengah situasi yang menghalang anda untuk menutup aurat, tetapi apakah alasan ini boleh menjadikan sebab anda menayangkan gambar anda tidak menutup aurat sesuka hati untuk ditatapi . Dan sekiranya situasi tidak mengizinkan, tutuplah sekadar yang mampu dan berusahalah untuk tidak menayangkan di khalayak ramai.

Saya ada seorang sahabat mualaf, yang dalam situasi tidak mengizinkan untuk bertudung dan menutup aurat, tetapi apa yang dilakukan olehnya adalah dengan tidak mengupload sebarang gambar free hair di mana-mana laman sosial dan memakai menutup sebanyak mungkin auratnya. Ini namanya usaha. Allah tidak melihat pada hasil, tetapi Dia melihat pada usaha walaupun sekecil-kecilnya. Kerana kita bukan tidak faham dan belajar mengenai aurat. Kita tahu tetapi jangan dilengahkan dan mencari alasan untuk meremehkan tanggungjawab ini.

Berusahalah walaupun seinci langkah setiap hari. Kadangkala, apabila kita sekejap bertudung dan sekejap tidak, akan mengundang fitnah terhadap Islam dan diri kita sendiri juga, dan memberi ruang pada syaitan untuk menghasut.

Dan untuk kategori yang kedua adalah yang dialami oleh saudara perempuan ‘Intuisiku’ sebentar tadi.. *bengang*.. Ketika sedang mengambil wudhu, ada muslimah lain yang membuka pintu seluas mungkin dan tidak menutupnya kembali. Dan di luar, galak lelaki ajnabi berjalan ulang alik di situ. Bukan seorang yang melakukan sebegitu, tetapi ramai. Kita seperti tiada sensitiviti untuk bukan setakat menjaga aurat sendiri, tetapi jaga aurat muslimah yang lain.

Dan situasi kedua pula ialah apabila kita bergambar dengan kawan muslimah yang tidak menutup aurat. Elakkan lah untuk upload di mana-mana laman sosial. Jangan rasa anda sudah menutup aurat, maka anda terlepas dari tanggungjawab mengajak wanita yang lain. Kalau masih tiada courage untuk mengajak mereka menutup aurat, janganlah tidak berperasaan mendedahkan aurat mereka secara umum.

Entry ini bukan untuk menghukum jauh sekali nak menyatakan diri ini bagus sangat, tetapi ‘Intuisiku’ rasa ia satu tanggungjawab untuk kita saling menasihati dan mengingatkan antara satu sama lain. Ini adalah nasihat, terpulang sama ada untuk menerima ataupun tidak.


Senyum.. =)