Tuesday, June 24, 2014

O.K.U, Ibu Tunggal dan Kita




Catatan dari seorang sahabat ahli akademik yang mempunyai anak OKU seperti Firdaus:

"Begitu rendah etika ahli media yang merakam video yang panjang menunjukkan anak OKU itu merangkak, tak dapat bercakap, kurus kering dan terdedah.”

Kita jangan cepat melompat menghukum ibu, kita pernah baca juga berita berkenaan isteri jaga suami OKU, bapa jaga 3 anak OKU, dll. Berita itu semuanya berkenaan bab sistem sosial negara yang tidak membantu ibu bapa kepada anak OKU atau ahli keluarga kepada individu OKU.

Sistem Kebajikan sosial dalam negara yang mewujudkan kes sebegini. Mempunyai anak OKU menuntut pengorbanan, tekanan kehidupan mungkin menyebabkan mereka tidak mampu membuat pengorbanan yang diperlukan.

Matlamat utama rakaman video adalah sensasi berita. Sepatutnya dia segera dibersihkan, diberi makanan dan pihak berkuasa segera dihubungi.

Maka kalau kita terlalu cepat marah ibunya memang termakan sensasi media

Saya kira semua yang mengeji ibu yang mengurung & mengabaikan anak OKU telah termakan sensasi media. Isu itu perlu dilihat dua tiga lapis.

Kalau baca berita yang jaga OKU, kita tumpang sedih.. baca berita yang tak jaga OKU kita marah, isunya tetap keadaan keluarga yangg jaga tu masih daif, masih tidak dibantu kerajaan, ada yang berhenti kerja, ada yang harap bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat, dsb.. apatah lagi kalau tak jaga, ‘point’nya di sini tak semua manusia mampu buat keputusan waras apabila tertekan.

Marah memang boleh marah, tapi tak selesai masalah. Yang abai kita marah.. yang jaga tak abai kita sedih. isu penyebab asal tetap sama sistem sosial kita..."

Saya amat bersetuju dengan beliau, anda bagaimana?!


Senyum..=)



Sumber: Dr Mazlee Malik

No comments: