Tuesday, November 25, 2014

Mengapalah Dia Ni Masih Pakai Baju Tu?!


 
Bila asyik kena 'betul-betulkan' baju yang tengah pakai sekarang (especially waktu depan orang lain)....ada kemungkinan baju tu sebenarnya tidak berapa sesuai untuk kita masih pakai.

JUJURKAN hati bila tengok badan sendiri dalam cermin.

(a) Ada tak bahagian body nampak terbalut sendat segan orang lain tengok? - dada, perut atau punggung.

(b) Tengah kurang selesa bernafas sebab pakai corset pembentuk body shape?

(c) Atau, gaya tudung dipakai tu singkat hingga kawasan dada tak di tutup sopan. Mungkin juga kolar baju bawah tudung terlalu low-cut. Selalu tertarik-tarik tudung risau orang ternampak apa yang tak wajar.

(d) Tudung agak longgar dan asyik kena di betulkan? Sebab tu antara dari 15 ciri Tudung Yang Professional Muslimah pakai waktu kerja adalah tudung itu mesti 'minimun maintainance'. Bila pakai ia tak berubah-ubah shape dan kedudukan. Jauh sekali perlu kita sentiasa betulkannya selalu.

(e) Mungkin kain yg dipakai tu BELAH tidak selisih bertindih? Segan nampak betis tiap kali melangkah.

(f) Fitting baju. Mungkin juga baju tersebut 'tidak terletak' sopan pada badan. Sama ada terlalu longgar hingga gelebeh...atau ketat yang tak sopan. Baju tu beli ready-made walau dah tahu potongan badan kita ada bahagian special yang 'tak sama dengan orang lain'.

Jika ada sebab-sebab yang macam gini, janganlah diambil mudah. Sebab antara ciri seorang wanita yang kelihatan lawa dan confident adalah...pakaiannya sedikit pun tidak mengganggu cara dia tampil di depan orang ramai. Fokus orang terus tertumpu pada butir kata dan kredibiliti yang ada pada dirinya.

Bila begini...inshaAllah. Segala pendapat bijaksana yang disampaikan orang akan ambil berat dan hargai. 

p/s: orang yang pandang sebenarnya tahu anda 'tak selesa' pakai baju tu (sebab asyik tertarik-tarik betulkan sana sini). Dan sudah pasti mereka bukannya tengah hargai kecantikan anda. Lagi difikirkan "mengapalah dia ni masih pakai baju tu?"



Petikan  Nukilan: Saudari Suraya Daud

No comments: