Tuesday, April 12, 2016

Facebook, Status dan Like



Like itu bermaksud ada hubungan antara pembaca dan penulis. Ia kadang-kadang memberi semangat kepada mereka untuk terus menulis dan memuatnaik apa sahaja cerita setelah merasakan kegembiraan berkongsi itu tadi. Ada yang terlepas pandang seperti menaikkan status yang mengutuk, mengeji, mengaibkan demi untuk mengutip like terbanyak. Hati-hati ya. Pastikan status kita itu positif dan tidak mengutip saham yang teruk di akhirat.

Kadang-kadang, ada juga yang memuatnaik status sangat bermanfaat namun likenya hanya 3 orang. Itu pun 2 orang letak emoticon senyum. Tapi, dia tidak sedar, bahawa status yang bermanfaat itu telah dibaca oleh sekalian orang dan sebahagian daripadanya sudah tersentuh hatinya dan cuba kembali ke pangkal jalan. Walaupun like hanya 3.

Demikianlah teman-teman sekalian, like ini tiadalah pentingnya sangat. Cuma ia adalah salah satu cara untuk kita berkomunikasi antara penulis dan pembaca. Tambahan lagi disamping like jika ada yang komen. Memberikan pandangan dan kritikan berguna. Itu tanda mereka menghargai apa sahaja yang kita tulis.

Di sana, ada golongan yang kerjanya like semata-mata. Apa sahaja status yang dimuatnaik, like dulu. Baca kemudian. Ini memang superb! Ia memberikan definisi bahawa si pembaca sangat menyenangi dan mempercayai si penulis sehingga apa sahaja yang dimuatnaik akan dilike terlebih dahulu kemudian baharu akan dibaca.

Membina like banyak bukanlah senang. Ia tidak terbina dalam sehari. Seperti juga Kota Rom dan Kota Damansara. Semestinya memakan masa berbulan-bulan, bertahun-tahun. Jika ada yang memakan masa sehari, itu rare.

Ia memerlukan anda menulis dengan konsisten atau berterusan dan selaras. Momentumnya perlu senada dan sekata. Bukan hari ini menulis motivasi, esok hentam politik, lusa hentam artis. Hentam pulak kaw-kaw. Perlunya kesederhanaan. Bukan apa, setakat yang diperhati, politik ini isunya asyik ke atas ke bawah.

Namun, segalanya kembali kepada kita. Facebook adalah medan kita untuk meluahkan apa sahaja. Tiada sekatan, tiada halangan. Kita nak maki orang ke, nak menjerit ke, nak puji melambung ke, sukahati. Namun sebelum itu, seharusnya kita fikir baik dan buruk.

Bagi intuisiku, Facebook adalah melambangkan kita. Tapi, ia bukan 100% wakil kita. Facebook ini tidak lebih adalah sekadar permainan. Bukan untuk disimpan di dalam hati sangat. Sebab itu, jangan pelik jika kita berjumpa orang yang sama teta[pi berlainan karakternya dalam alam maya dan realiti.


Senyum..=)

No comments: