Saturday, October 22, 2011

Wanita, Muslimah Dan Drama Korea

Eh, Kenapa Drama Korea?


Mengapa perlu dibincangkan tentang drama Korea sahaja?! Mengapa tidak dikaitkan sekali filem-filem melayu, filem-filem fiction Hollywood, filem-filem cinta Bollywood, filem-filem aksi dari Hong Kong atau China dan sebagainya?

Memang benar, ramai juga yang obses atau fanatik dengan filem komedi dari barat, umpamanya filem Big Mama ataupun filem-filem horror seperti ‘Saw’ dan ‘Final Destination’. Begitu juga ada yang fanatik dengan filem-filem aksi dari Hong Kong atau China seumpama ‘IP Man’, ‘Fearless’ dan ‘Rush Hour’.

Tetapi isu drama Korea menarik perhatian kerana fenomenanya berbeza.

Fenomena ini boleh mengundang ‘demam’ dan demam drama Korea ini agak kronik, sehingga mampu MENJADIKAN ‘PESAKIT’ ITU SEAKAN ANGAU, HILANG FOKUS BELAJAR, SUKA BERANGAN-ANGAN MAT JENIN DAN PALING DAHSYAT, TERLIBAT DENGAN PEMBAZIRAN MASA YANG SUNGGUH PARAH.

Lebih malang, demam ini kebanyakannya menimpa wanita muslimah kita, termasuklah yang berada dalam bidang agama.

Justeru dalam isu ini, rasanya lebih elok kita perhatikan kepada beberapa perkara :

Syariat


Di dalam Al-Quran ada perintah supaya menundukkan pandangan, dengan erti kata lain menjaga pandangan kita daripada melihat kepada yang bukan mahram. Lelaki didahulukan dalam ayat tersebut, kemudian diikuti dengan wanita.

Memang benar, di sana sini acap kali larangan memandang ini dititikberatkan kepada lelaki sahaja, sehingga wanita dilupakan. Lelaki dilarang memandang wanita, tetapi wanita tidak kisah kalau memandang lelaki. Mungkin, sesetengah berpendapat sifat malu wanita sudah cukup menjadi benteng penghalang.

Tidak kurang juga yang beralasan :

“Lelaki kalau pandang wanita boleh naik syahwat, bahaya. Tetapi wanita lain, dia tak naik syahwat kalau pandang lelaki..”

Cuba rujuk balik kepada ayat Allah. Perintah menundukkan pandangan itu dihighlightkan kepada kedua-dua, lelaki dan wanita. Meskipun suruhan kepada lelaki didahulukan dalam ayat pertama dan untuk wanita dalam ayat kedua, itu tidak bermakna suruhan menundukkan pandangan bagi wanita boleh dipandang enteng.

Ataupun adakah kita sanggup mengatakan bahawa Allah menyebut suruhan itu secara sia-sia?! Maha Suci Allah dari perbuatan yang sia-sia. Setiap suruhan dan larangan sesungguhnya terkandung hikmah dan kepentingan yang sangat besar untuk manusia.

Maka, mahu atau tidak, WANITA JUGA PERLU MENGAMBIL BERAT SOAL MENJAGA PANDANGAN DARI KAUM ADAM. Tidak kiralah di alam nyata mahupun di dalam maya seperti filem dan drama.

Keperluan Atau Kehendak?!


Menonton filem atau drama bukanlah suatu yang wajib ataupun keperluan kepada manusia. Dengan kata lain, KITA TIDAK MATI JIKA TIDAK MENONTON FILEM. Justeru, memandang aurat bukan mahram di dalam filem atau drama adalah merupakan pilihan kita sendiri dan bukannya suatu yang dipaksakan kepada kita.

Ia berbeza dengan wanita-wanita yang membuka aurat di sekeliling kita. Kita mungkin akan terlanggar tiang jika mahu mengelak dari memandang wanita yang membuka aurat. Begitu juga dengan wanita. Berada di khalayak untuk sesuatu urusan sehingga membuka ruang pandang kepada bukan mahram adalah perkara yang dimaafkan. Kecuali jika kita sengaja memandang, maka itu jelas haram.

Berbalik kepada drama Korea, tiada siapa yang memaksa anda untuk menonton melainkan anda sendiri. Jadi anda perlulah sedar bahawa, SEBARANG KEMAKSIATAN YANG BERLAKU DI HADAPAN ANDA ADALAH DI BAWAH TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI dan anda mempunyai pilihan samada untuk meninggalkan ataupun meneruskan.

Fanatik dan Obses


Adalah suatu yang malang bagi seorang mukmin, jika ditimpa keobsesan kepada orang kafir dan fasiq yang sedikit pun tidak mendatangkan manfaat kepadanya. Ini jelas terjadi kepada peminat fanatik drama dan pelakon Korea.

Ia berbeza dengan minat dan kekaguman kita terhadap seseorang tokoh. Mereka kita jadikan sebagai idola dan pencetus motivasi. Ini suatu yang berbeza. Kegilaan kepada pelakon Korea adalah KEGILAAN YANG TERFOKUS KEPADA CARA DIA BERLAKON, RUPA PARAS, KACAK, HENSEM, COMEL, ROMANTIK, PANDAI BERMADAH KATA, PANDAI MENYANYI dan sebagainya.

Bahkan ada yang menghabiskan masa meng’google‘ gambar pelakon kegemarannya, mendownload serta menyimpan pula pelbagai klip video lagu Korea yang disukainya.

Kegilaan seperti ini sama sekali tidak mengundang faedah. BERAPA RAMAI YANG MENONTON DRAMA KOREA KERANA MAHUKAN MORAL OF THE STORY BERBANDING YANG MENONTON DAN HANYUT DENGAN ANGAN-ANGAN DAN PERASAAN MASING-MASING?!

Kesemua ini, jika tidak dikawal akan membawa hati kita kepada berkurangnya rasa cinta dan kasih kepada Allah serta Rasul. Di waktu kita melihat keelokan rupa paras, ianya tidak kita kembalikan kepada Allah. Di waktu kita melihat sesuatu kesedihan dan ‘lakonan’ takdir, maka kita tidak kembalikan kepada Allah. Kita hanya menonton dan mengagumi makhluk-makhluk dalam lakonan tersebut sahaja.

Lalai


” Saya risau, ramai kawan-kawan saya yang obses dengan cerita Korea, mereka menjadi sangat lalai..”

Ya. Itulah point nya. K.E.L.A.L.A.I.A.N. Pembaziran masa. Hilang fokus.

Sebagai contoh, muslimah yang sebelumnya rajin mengulangkaji pelajaran dan menggunakan masa untuk membaca bahan ilmiah, tetapi setelah ‘tersampuk’ kegilaan kepada drama Korea, jadual hariannya akan jadi tunggang-langgang.

Anehnya, tunggang-langgang itu tidak menjadikan dirinya ‘susah’ sebaliknya selesa dan bahagia pula. Ini KERANA DIA SUDAH TERBANG KE SUATU DUNIA YANG PENUH DENGAN WARNA WARNI CIPTAAN MANUSIA.

Suatu perkara yang perlu difahami tentang drama Korea ialah, jalan ceritanya sengaja dibentuk supaya bersambung-sambung dan benar-benar menjadikan perasaan penontonnya terbuai-buai dan ‘nak lagi-nak lagi’.

‘SUNTIKAN MAUT’ INILAH YANG AKHIRNYA MEMATIKAN DIRI ANDA YANG SEBENAR.

Di luar, anda menjaga pandangan dari kaum adam. Kononnya, kerana mahukan pasangan yang soleh suatu hari nanti. Tetapi di dalam bilik, wajah pelakon Korea itulah yang menjadi teman setia anda sampai ke dalam selimut. Gambar ditampal di dinding bilik dan di ‘dinding hati’. Dalam solat terbawa-bawa, dalam mimpi terngigau-ngigau. Dalam bilik kuliah, hanyut entah ke mana.

Sifat Malu


Inilah yang menjadikan wanita muslimah sebagai subjek utama. MENGAPA SECARA LUARAN, ANDA MALU UNTUK MENYATAKAN CINTA KEPADA SESEORANG LELAKI KECUALI DENGAN IKATAN PERNIKAHAN YANG SAH, TETAPI DI DALAM, ANDA BEGITU TIDAK MALU MELUAHKAN RASA ‘CINTA’ DAN MINAT ANDA KEPADA ‘MAMAT-MAMAT’ KOREA?

“Oh..Hensemnya dia! Aku jatuh cinta!”

“Aku suka hero cerita ni. Sangat caring..romatik..wah..sukanya..sukanya”.

Kemudian, apabila ditegur dan dinasihati, jawabnya :

“Aku suka je, minat je, bukan betul-betul pun”.

“Alah..biasalah minat, macam lelaki minat siti norhaliza, aku minat mamat Korea”.

Hakikatnya, itulah simptom yang terhasil daripada pokok permasalahan iaitu terhakisnya sifat malu dari dalam diri. APABILA PANDANGAN TIDAK DIJAGA, HATI AKAN DITIMPA MUSIBAH. Lantas lahirlah pelbagai alasan mempertahankan diri meskipun hati sendiri tidak beroleh ketenangan.

Bersederhana Adalah Lebih Baik..\(^_^)/


Intuisiku lebih cenderung mengajak kita mengambil sikap pertengahan. Kerana itu Intuisiku tidak mahu mengatakan haram dan haram semata-mata, tanpa meraikan fitrah dan keperluan insan. Kalau mahu menonton, tontonlah sekadarnya sahaja.

Sekadar mahu menghilangkan tension. Sekadar mahu mengalih perhatian. Sekadar mahu menghilangkan bosan. Sekadar mahu menghiburkan hati.

TETAPI KALAU BERHARI-HARI, BERMINGGU-MINGGU HANYA ITU YANG DIHADAP, ITU ‘SEKADARNYA’ KAH?

Bukan semua cerita Korea itu bersambung episod, ada juga yang dibuat dalam satu cerita pendek sahaja, tetapi yang terfokus di sini adalah drama Korea yang berjela-jela panjangnya, sehingga anda tidak bisa menonton sekadar setengah atau satu jam. ITU BUKAN LAGI TERMASUK DALAM KATEGORI HARUS, BAHKAN BOLEH SAMPAI TAHAP MAKRUH ATAU HARAM KEPADA MELIBATKAN KELALAIAN HATI DAN PEMBAZIRAN MASA TANPA KEPERLUAN.

Maka berwaspadalah. Isu ini perlu dijadikan teguran dan ‘kempen’, bukan serangan dan hukuman. Mereka yang terlibat mungkin tidak sedar dan mungkin juga sedar, tetapi sedang berusaha melawan keobsesan mereka sendiri.

Pesan pada mereka ; kalau anda tidak dapat menahan hati dengan hanya melihat satu episod, maka jalan terbaik adalah jangan  tonton walaupun satu episod. Mencegah itu, sesungguhnya jauh lebih baik dan selamat.



akan kusampaikan walau sebaris ayat..~

8 comments:

Khairussyifa' Humaira said...

Nice post...betul sgttt2...
saya sndri pun penah jd addicted..
sehari kot tak pergi skolah hbiskan episod yg berjela-jela,
pastu solat tak khusyuk, smpaikan dlm doa pun minta hero heroin tu diberi hdyah msuk islam...

terfikir juga, kat luar sgt22 menjaga pndgn mata,jauhi mksiat..tapi hakikatnya bila mnonton drama korea mcm mhalalkn pulak prkara mksiat dlm drama tu ats alsn dia bukan islam...

truskn menulis ^_^

syazwan said...

nak tengok drama korea nieh boleh..x dek masalah...tapi janganlah sampai taruk ketahap obses...

faizalMS said...

Syazwan: betul tu, itu pasal ianya ditekankan dlm sub-topic 'bersederhana adalah lebih baik'..=)

Khaulah:sekadar perkongsian. mintak teguran N tunjuk ajar drp sahabt2..=)

ain azuri said...

mohon share post awak ni..

ain azuri said...

mohon share.thanx

faizalMS said...

ain:sila-sila..=)

Upgrading windows 7 starter said...

Post yg Tepat dan Benar.... bila pompuan dh tgk korea kt TV... aku langsung tkde can nk tgk Bola >.<'...Btw, thanks for the info...

Upgrading windows 7 starter said...

Post yg Tepat dan Benar .. bila adik pompuan dh tgk korea dkt Tv.. aku langsung tkde can nk tgk Bola ... Btw, for the info...