Sunday, December 29, 2013

Kisah TURUN Tidak Temurun.. ^_^v



Namaku Samad. Panggil je aku, Mad.

Sejak 2 bulan kebelakangan ini, keluargaku pantang dengan perkataan TURUN. Kalau perkataan NAIK, ok je tak ada perasaan pun. Ada banyak situasi yang menjadikan aku stress banget.

Mari ikuti situasi-situasi yang aku tempuhi hari-hari terakhir dalam bulan-bulan terakhir ni.

1. Masa nak makan.

"Mad, mari makan." Mak panggil.
"Ok, Mad TURUN kejap lagi." Aku jawab.
"Mad!" Mak bengang.
"Ok ok. Mad berGULING-GULING kejap lagi ke bawah."

2. Masa balik kolej. Nak keluar kereta.


"Mad, cepat masuk." Bapak panggil.
"Jap, Mad tak TURUN dari kereta lagi ni." Aku jawab.
"Mad!" Bapak bengang.
"Ok ok." Aku mengengsot macam labi-labi keluar dari kereta. Tak boleh keluar cara normal.

3. Masa hari hujan.

"Mak, hujan dah TURUN!" Aku bgtau mak.
"Mad!" Mak laung.
"Ok ok. Hujan dah NAIK ke langit balik dah mak!" Aku jawab dengan spek tersenget sebelah.

4. Masa kucing tersangkut kat pokok.


"Ayah, kucing ni tak boleh TURUNlah. Acanner ni?" Aku bgtau ayah.
"Mad!" Ayah bengang.
"WOI KUCING!! Kau GULING-GULING sekarang gak ke tanah sebelum aku kapakkan pokok ni!" Sambil aku hantuk2 kepala dekat batang pokok tanda protes kat bapak.

5. Masa bincang nak nikah.

"Mak, TURUNkanlah sikit harga duit hantaran tu. Tak mampulah Mad."
"Mad!!!!" Mak bengang.
"Ok, ok, mak NAIKkanlah sampai RM20 ribu serba satu, 4 sport rim ROTA, dan basikal fixie 4 ketul. Dengan kadar segera, please. Anak mak suka sangat membujang sampai arwah." Aku makin stress.

6. Masa kawan pembangkang call.

"Ayah, kawan call ni ajak join Perhimpunan TURUN." Aku mintak izin ayah.
"Mad! Kau langkah keluar nak GULING kerajaan aku tak ngaku anak!" Bapak marah.
"Bro, bapak aku kata kalau aku nak pergi jugak, sila NAIK awan GULING Goku." Aku jawab sopan jaga hati member.

7. Pergi shopping.

"Mak, harga mahal gila barang-barang sini. Semua NAIK tak nak TURUN dah kot." Aku bgtau mak.
"Mad!!!!" Mak geram.
"Ya Allah mak, izinkan Mad berGULING-GULING kejap. Excited ya ampun harga murah gile. Tak pernah Mad rasai pengalaman membeli-belah begini." Aku pun berguling sampai ke kaunter. Orang pakat ambil video aku berguling masuk ke youtube.

8. Masa ajak ayah pergi masjid.

"Ayah, jom TURUN ke masjid solat Subuh nanti." Aku Whatsapps ayah.
"Mad!!" Ayah reply.
"Ok ok. Kita NAIK jetski ke masjid ya." Aku reply.
"Ayah bz." Ayah reply.
Aku dah agak dah. Mesti ayah bz berGULING dengan mak lagi masa tu.

9. Masa ayah sakit di spital.

"Doktor, darah tinggi ayah saya tak boleh diTURUNkan ke?" Aku tanya doktor.
"Mad!!!" Ayah bengang.
"Doktor, NAIKkan lagi doktor, NAIKKAN." Aku tersilap jawab. Apa lagi.
Bapak hempuk aku jatuh terGULING depan nurse lawa, hilang macho. Doktor siap masukkan air kat aku plak.

10. Masa ayah meninggal. Nak tanam.

"Pelan-pelan TURUNkan jenazah ayah saya ya." Aku turunkan jenazah dalam liang. Air mata berlinangan di pipiku.
"Mad!!!" Arwah ayah tiba-tiba berkata-kata.
Aku dan semua orang apa lagi, terus tercampakkan jenazah ke lubang kubur. BerGULING-GULING jenazah dalam tu.
Terkejut gila beb. Air mata semua orang terus NAIK masuk dalam mata balik.




Itulah penderitaan yang aku alami di dalam keluargaku. Kini, aku dah plaster mulut aku. Bimbang tersebut perkataan TURUN, maka murkalah mak aku nanti sampai masuk spital pastu mati macam ayah aku lak. Yatim piatu aku.

"Mad!!! Nape ko taip plak!! ARGHHHH!!"

Mak menjerit dari bawah setelah baca entry blog aku.. hoho

No comments: