Monday, March 31, 2014

Ambillah Ilmu Dari Saluran Yang Betul..~




 Dikisahkan ada dua orang tua yang tinggal di rumah pangsa. Yang tinggal di tingkat atas ialah A dan B, tinggal tingkat bawah.

Pada suatu hari, si B didatangi tetamu. Maka orang tua itu nak buat air teh sebagai hidangan kepada tetamunya. Bilamana dia hendak buat teh di dapur, baru dia sedari yang susu telah habis.

Maka jerit si B kepada jirannya, A yang duduk di tingkat atas; "Awak ada susu tak?"

Jiran si A; "Ada".

Berkata lagi Si B; "Boleh tak awak tolong turun bawah hantarkan susu kepada saya, saya ada tetamu?"

Si A menjawab; "Saya tak boleh turun tangga, sakit kaki! Awak naiklah ambik!"

Si B pun membalas; "Saya pun tak boleh naik, kaki saya sakit!"

Maka si A berkata; "Takpelah, saya tuang dari drain sinki punya paip tu, dari atas ni paip tu sambung kat bawah, kemudian awak tahan kat bawah!"

Si A pun bersetuju; "Baiklah.."

Maka susu juga yang keluar dari saluran paip bawah tu, tak berubah, rupa dan rasa pun macam susu, lepas tu dia guna buat teh Kaw! punya..tapi tergamak tak tuan-tuan untuk minum teh tersebut?

Susu memang susu, tapi jalan yang dia datang tu dari jalan yang yang tak betul, jalan kotor, jalan yang mana tempat orang buang air basuhan tangan, basuh pinggan dan berludah. Ada benda-benda yang kita tidak nampak seperti kuman dan bakteria, bila minum teh tu kene sakit perut.

Inilah contoh apabila kita belajar ilmu ikut saluran yang tak betul. Umat hari ini tengah ‘sakit perut’. Umat hari ini mencela alim ulama terdahulu. Kita apa pun tak belajar, dengan angkuhnya kita mencela alim ulama zaman dahulu yang mana mereka telah korbankan seluruh kehidupan mereka untuk agama. Tiada sedikitpun kepentingan dunia dalam diri mereka dan dalam menulis kitab-kitab mereka.

Oleh itu tuan-tuan yang mulia, kita kena belajar ilmu dari saluran yang betul, barulah datang amal yang betul dan faham yang betul.

Senyum..=)

No comments: