Wednesday, March 12, 2014

Sudah Gaharu Cendana Pula, Sudah Tahu Bertanya Pula..~



Situasi 1

A: Eh, nak tanya.. produk S nie okay tak kalau kita guna? Yela.. aku tanya nie sebab ko kan blajar dalam bidang kesihatan...mesti ko tahu sedikit sebanyak.

B: Bak sini nak tengok content dia. Erm.. produk nie High Protein..60% daripada keseluruhan adalah protein, sikit je nutrient lain cam karbohidrat dan lemak. Tak elok kot untuk buah pinggang kalau kita guna dalam jangka masa yang panjang.

A: Ea? Sebab ape?

B: Sebabnya molekul protein nie besar, buah pinggang kita nak kene tapis dulu sebelum ia diserap masuk ke dalam darah. Kalau kita amek protein dalam jumlah yang banyak, letih lar buah pinggang kita duk tapis molekul protein je kejenya.. lagi-lagi lar kalu kita amek secara berterusan, maunya tak rosak buah pinggang tu.

A: Owh ye ke? Tapi takpe kan kalo kita minum air banyak-banyak..dia boleh flush sume hasil kumbahan kita.

B:
Sapa cakap?

A: Kawan aku yang jual benda nie. Bagus kot produk nie.. dia boleh improve kita punya metabolisme kita, menganjalkan kulit, awet muda.. bla…bla..bla..

B: Hmmm.. dia nie nak tanya pendapat aku ke, nak promote produk kat aku? (dalam hati berbisik)


Situasi 2

C: Eh, ko blaja pharmacolocy kan? Kalo aku amek supplement X nie okay tak?

D:
Eh, bukan ke supplement X tu ada lavative dan diuretic agent?

C: Ea? Amenda tu?

D: Benda nie bahan kimia yang selalu ada dalam julap, untuk counter masalah sembelit dan buang cecair yang berlebihan dalam badan.

C: Oooo..dah tu, okay tak guna supplement nie?

D: Erm.. tak elok sebenarnya untuk kegunaan yang berterusan sebab dia boleh intrerrupt keseimbangan fluid dan electrolyte dalam badan kita. Lagipun dia boleh buat kita kehilangan bendalir dalam badan secara berlebihan.

C: Tapi.. supplement nie kan herba punya produk, mana ada bahan kimia. Aku guna mujarab kot. Tak payah susah-susah nak berdiet dan bersenam. Makan supplement nie, jer dah cukup untuk kuruskan badan.

D: Dah kalo macam tu, ko guna jela. Aku da sampaikan apa yang aku belajar… nak dengar ke tak tu terpulang..hmmm..~



Situasi 3

X: Hari nie, kita nak bincang pasal event W yang akan kita conduct tak lama lagi. Apa pandangan kamu tentang perlaksanaan event nie?

Y: Bagi saya, projek nie perlu penangguhan.

X: Sebab?!

Y: Sebabnya kita tak cukup kelengkapan dan kakitangan, encik. Lagipun, software yan kita develop pun tak lengkap sepenuhnya lagi. Macam mana kita nak handle client-client kita masa event tu nanti?

X: Takpe, kita proceed jela.

Y: Tapi…

X: Takde tapi-tapi.. Cukupnya semua tu. Kalo nak tunggu cukup semua sampai bila pun tak sudah. Keja lar lebih masa sikit, tak payah nak berkira. Kalau software tu tak siap, kita guna cara manual.

Y: Hmmm.. kalau dah macam tu, baik tak payah tanya pendapat aku pun takpe. (monolog bersendirian)







p/s:
Sometimes people just ask us not seeking for our opinion, but yet intentionally they are only want to hear the word ‘yes’ or ‘agree’ from us so that it show their thought or act are being supported. As a professional, we need to master the encounter technique for this kind of communication skill so that we will not being manipulated by the situation.

Smile.. =)

No comments: