Wednesday, May 28, 2014

Kalau Rasa Geram Dan Jijik dengan Coklat Cadbury !




Kalau rasa geram dan jijik dengan coklat Cadbury, sila check akaun bank, pinjaman bank, saham pelaburan kita, ada tak unsur riba kerana sesungguhnya dosa terjebak dengan riba jauh lebih besar dari makan makanan tidak halal secara tidak sengaja, lagi-lagi duit itu digunakan untuk beli makanan (halal) dan akan jadi sebahagian darah daging kita dan keluarga kita.

Kalau rasa geram dan jijik dengan coklat Cadbury, sila check jam kerja kita dan gaji kita, adakah kita telah tunaikan semua amanah yang diberikan dan tidak makan gaji buta kerana sesungguhnya rezeki yang tidak halal yang digunakan untuk beli makanan (halal) akan jadi sebahagian darah daging kita dan keluarga kita.

Kalau rasa geram dan jijik dengan coklat Cadbury, sila check status & share facebook kita, dan percakapan kita, adakah kita telah membuat fitnah kepada orang lain kerana dosa fitnah lebih teruk daripada membunuh dan lebih teruk daripada makan makanan tidak halal secara tidak sengaja.

Kalau rasa geram dan jijik dengan coklat Cadbury, sila check solat dan puasa kita, sudahkan kita sempurnakan solat kita dan puasa kita kerana dosa meninggalkan solat dan puasa secara sengaja jauh lebih teruk daripada makan makanan tidak halal secara tidak sengaja.

Sila audit dan check diri, jangan double standard dengan fiqh dan syariah Allah. Sila bertindak dengan rasional dan bukan emotional. Kalau 100% rasa haram makan coklat Cadbury, haramkan diri dalam rasuah, riba, fitnah, mengumpat, tipu, etc. yang 100% haram di sisi Allah juga.

Allahu'alam.

Sumber: Dr Fathin Aliah Phang



Nota Kaki



Ada pula pihak yang meminta ganti rugi untuk cuci darah akibat makan coklat CADBURY..

Nasib baik tak minta ganti rugi daripada ASTRO, MEDIA PRIMA, RTM, BERITA HARIAN, UTUSAN MALAYSIA, media sosial dan hiburan untuk cuci hati akibat hedonisme yang melalaikan..

Lagilah pelik bilamana ada yang menangis pilu, membuat FATWA mengenai mereka yang ingin melaksanakan UMRAH/HAJI tetapi telah TERMAKAN unsur babi..

Dahsyat sungguh krisis BABI yang melanda orang Melayu. Terserlah kemelayuannya MELEBIHI Islamnya.

Mungkinkah haramnya babi pada MELAYU melebihi haramnya babi di dalam SYARIAT ISLAM?!

Senyum..=)

No comments: