Saturday, June 13, 2015

Tarbiyyah, Hati dan Kecewa..~



Puncak kepada proses tarbiyyah sebenarnya adalah kebersihan hati.

Bersihnya hati dari cengkaman dunia dan kepentingan diri sehingga dunia tidak dapat mengapa-apakan hati kita; dihina, dipuji, dikritik, disanggah.. semuanya menjadi bahan muhasabah untuk mendekatkan diri pada Allah.

Hati sentiasa terbuka luas untuk menerokai hikmah dan iktibar. Bahkan nikmat kedua terbesar setelah nikmat Iman dan Islam menurut Ibnu Taimiyah ialah kefahaman yang betul dan hati yang bersih.

Kefahaman yang betul meluruskan jalan hidup manakala hati yang bersih yang hanya menginginkan keredhaan Allah menjadi sumber tenaga untuk menghadapi segala tekanan dan ujian perjuangan dengan sabar dan redha.

Alangkah indah munajat Rasulullah SAW setelah dihina dan disakiti di Taif. Dunia benar-benar tidak mampu berbuat apa apa.

وَهَوَانِي عَلَى النّاسِ يَا أَرْحَمَ الرّاحِمِينَ أَنْتَ رَبّ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَأَنْتَ رَبّي ، إلَى مَنْ تَكِلُنِي ؟ إلَى بَعِيدٍ يَتَجَهّمُنِي ؟ أَمْ إلَى عَدُوّ مَلّكْتَهُ أَمْرِي ؟ إنْ لَمْ يَكُنْ بِك عَلَيّ غَضَبٌ فَلَا أُبَالِي ، وَلَكِنّ عَافِيَتَك هِيَ أَوْسَعُ لِي ، أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِك الّذِي أَشْرَقَتْ لَهُ الظّلُمَاتُ وَصَلُحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الدّنْيَا وَالْآخِرَةِ مِنْ أَنْ تُنْزِلَ بِي غَضَبَك ، أَوْ يَحِلّ عَلَيّ سُخْطُكَ لَك الْعُتْبَى حَتّى تَرْضَى ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوّةَ إلّا بِك

“Ya Allah, aku mengadu kepada-Mu kelemahan kekuatanku, sedikitnya kemampuanku dan hinanya aku pada pandangan manusia. Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih, Engkaulah Tuhan golongan yang lemah dan Engkau juga Tuhanku. Kepada siapa Engkau serahkan aku ?

Kepada orang jauh yang memandangku dengan wajah bengis atau kepada musuh yang menguasai urusanku? Sekiranya Engkau tidak murka kepadaku, aku tidak peduli (apa yang menimpa). Namun keselamatan daripadaMu lebih melapangkan aku.

Aku berlindung dengan cahaya wajah-Mu yang menyinari kegelapan serta memperelokkan urusan dunia dan akhirat. Aku berlindung daripada kemarahan-Mu atau kemurkaanMu terkena kepadaku. Engkau berhak untuk mencela aku sehingga Engkau redha. Tiada kuasa dan tiada kekuatan melainkan dengan-Mu.”

Nota Siku



Allah sahajalah yang takkan jemu dengan kita. Dia sahajalah yang mempunyai kekuatan untuk memberikan kekuatan. Dialah sahaja yang menjadi tuan kepada kesedihan untuk memanggil kesedihan pergi dari membaluti diri kita.

Kadang kita terlalu fokus kepada manusia. Mencari perhatian mereka. Berusaha bermati-matian memuaskan hati mereka. Buat apa mereka suka, menjauh dari apa yang mereka tidak suka. Walau kita terluka. Sedangkan mereka juga bergelut mencari bahagia, lari dari kesedihan, dan sibuk memikirkan diri masing-masing. Bila kita berduka dan keresahan, mereka belum tentu ada. Bila kita mengadu dan memberikan luahan, mereka belum tentu memahami.

Tetapi Allah pasti faham dengan kita. Dia sentiasa ada. Tinggal apakah kita pergi kepada-Nya? Apakah kita bersungguh menggapai redha-Nya?

Kadang bersungguh mencari manusia yang belum tentu ada untuk kita, hingga mengabaikan Allah yang pasti ada buat kita. Itu antara puncanya kita jatuh dalam keresahan, kegelisahan, dan tidak tenang jiwa kita.



p/s: Cara yang paling mujarab untuk menghadapi manusia yang sedang bertalu-talu meluahkan kemarahan dan kekecewaannya ialah dengan berdiam diri dan jangan dilayan. Makin dilayan nanti tambah menjadi-jadi ragamnya. Sampai masanya dia akan diam sendiri.. ^_^v

No comments: