Tuesday, June 06, 2017

Rokok: Nikmat Asap Mudharat di Bulan Puasa



'Intuisiku' ingin mengucapkan, TAHNIAH kepada para perokok yang berjaya menepis bisikan syaitan untuk tidak merokok dari tempoh matahari terbit sehingga waktu berbuka puasa. Tahukah anda, dalam hanya tempoh 14 jam bebas rokok, paras karbon monoksida akan mula menurun, kadar oksigen di dalam darah mula meningkat..

Namun penangan ketagihan nikotin ini cukup kuat sehingga menyebabkan perokok tegar kembali mencapai rokok, menghidupkan api dan menghembuskan asap makanan syaitan sebaik sahaja azan maghrib di laungkan.

Sesungguhnya, 
Dalam tempoh berpuasa,
Sebarang kebaikan yang di lakukan akan di beri ganjaran berlipat kali ganda, begitu juga dengan sebarang keburukan dan kejahatan.

Sekiranya anda merokok semasa tempoh berpuasa, ia akan mendatangkan kesan yang lebih serius berbanding hari hari biasa.

Semasa berpuasa, 
Tubuh badan akan melakukan dua perkara. 
Pertama, ia meningkatkan pengeluaran radikal bebas .
Kedua, ia mengurangkan pengeluaran antioksidan endogen (antioksidan yang dihasilkan oleh badan apabila dirangsang oleh pengambilan makanan).

Jadi, 
Apabila kita berbuka puasa kita, kita perlu makan lebih banyak makanan yang mengandungi antioksidan (antioksidan tidak dihasilkan oleh tubuh, tetapi yang terdapat dalam makanan) untuk mengimbangi radikal terkumpul dalam badan kita. Contoh makanan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi vitamin A, C dan E, dan kombinasi daging atau ikan untuk menambah protein.

Rokok mengandungi bahan-bahan aktif yang menyumbang kepada dua kali ganda jumlah radikal bebas dalam badan. Aktiviti merokok semasa bulan Ramdhan sebenarnya menyebabkan lebih banyak radikal tambahan di bebaskan dan ia boleh membahayakan tubuh badan.
Radikal bebas yang berlebihan ini akan mencederakan dan membunuh sel sel tubuh badan dan mendatangkan pelbagai masalah kesihatan.

Selain itu,
Tubuh badan orang yang berpuasa sentiasa memerlukan lebih banyak cecair, glukosa tambahan dan oksigen. 
Merokok semasa berpuasa menyebabkan saluran darah menguncup dan ia menghalang aliran oksigen yang di perlukan dalam badan.

Lebih memburukkan keadaan, 
Nikotin dan tar dalam rokok boleh memekatkan darah dan boleh menyebabkan penyumbatan arteri, meningkatkan tekanan darah dan mengganggu denyutan jantung.

Bahan kimia yang terdapat dalam rokok adalah lebih berbahaya kepada badan anda semasa tempoh berpuasa kerana badan anda mula beralih kepada bahan kimia ini untuk sumber nutrien.
Bahan bahan bertoksik seperti nikotin, karbon monoksida dan nuklid radioaktif akan merosakkan sistem saraf pusat anda dan menyebabkan gejala seperti pening kepala, loya, muntah dan kebas kebas.

Selain itu, 
selepas seminggu berpuasa dan merokok, badan anda adalah lebih mudah terdedah kepada kesan karbon monoksida kerana kini tubuh badan anda menggunakan lemak yang disimpan dan ia boleh meningkatkan risiko serangan jantung atau strok.

Semasa berpuasa,
Badan anda menjadi lebih responsif kepada kesan bahan kimia dan gas, ia akan meningkatkan kesan-kesan sampingan kepada komponen radioaktif seperti bismut dan plumbum. Racun merbahaya seperti Ammonia, formaldehid, oksida hidrogen dan cyonide gas juga wujud dalam rokok menyebabkan impak kepada bahan bahan punca penyebab kanser ini lebih menganas.

Menurut Dr Riaz Ahmad Minhas, Pakar Perubatan di Emirates Clinic dan Makmal di Al Ain, 

"Merokok selepas makan atau minum adalah sesuatu yang merbahaya untuk badan," katanya.

Beliau menasihatkan orang ramai supaya tidak merokok selepas berbuka puasa kerana ia mengatakan bahawa ia adalah perkara yang paling teruk yang boleh memusnahkan kesihatan mereka.

Dr Minhas berkata Ramadan menawarkan peluang keemasan kepada perokok untuk menghilangkan tabiat untuk kebaikan.

"Jika seseorang itu boleh menahan diri daripada merokok semasa tempoh berpuasa, apa yang bokeh menghalang untuk mereka terus berhenti merokok?”

Senaman adalah salah satu alternatif untuk membantu membendung ketagihan nikotin. 

Apabila keinginan untuk merokok datang, pergi untuk berjalan-jalan atau melakukan senaman bersantai seperti yoga sehingga keinginan reda. Solat dan melakukan ibadah merupakan terapi yang baik.

Terdapat kumpulan sokongan yang akan membantu untuk anda berhenti merokok. Anda boleh sertai kumpulan sokongan khas yang di lakukan untuk membantu perokok berhenti di sepanjang bulan Ramadhan

https://www.facebook.com/groups/AzamRamadhan2017

atau hubungi

MQUIT USM Tobacco Quitline - Perkhidmatan Berhenti Merokok

cc

Selangor Bebas Asap Rokok - Selbar
SMOKE FREE MELAKA
Malaysian Green Lung Association
Nicotine Addiction Research & Collaborating Centre - NARCC
Suara Tanpa Rokok
Bebas Asap Rokok
Inisiatif Kelantan Bebas Asap Rokok
Johor Bebas Asap Rokok (JBAR)

No comments: