Tuesday, July 14, 2015

Isu Lowyat: Apabila Anak Muda Menuntut Hak



Apapun yang berlaku di Lowyat atau kejadian yang serupa di mana-mana kawasan di muka bumi ini maka prinsip Islam tetap sama, iaitu :

1. Berlaku adil, baik kepada musuh atau rakan

Allah SWT berfriman di dalam al-Quran ;

“Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana keadilan itu adalah lebih dekat kepada takwa.”

(al-Maaidah: 8)

Maksudnya.. jangan menghukum secara melulu. Teliti, laksanakan keadilan dan hak kepada semua pihak. Hak orang yang dituduh untuk membela diri, hak orang yang menuduh untuk mengemukakan bukti, hak orang ramai untuk mengetahui kebenaran dan cerita sebenar.

2. Berhati-hati dengan menjaga had dan tidak melampaui batas dalam membela atau menuntut hak serta mengelak dari terjerumus ke dalam fitnah

Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda ;

Sesungguhnya orang yang paling bahagia ialah mereka yang dijauhkan daripada fitnah. “

(HR Abu Daud)

Pintu fitnah sangat banyak, kadang-kadang api yang besar bermula daripada perselisihan yang kecil. Jika dapat menuntut hak tanpa perlu mencetuskan perbalahan maka itu adalah lebih baik.

3. Membantu pihak yang tertindas dan melaksanakan kewajipan amar makruf nahi mungkar

Sekiranya pihak berkuasa dapat melaksanakan kewajipan membela hak orang-orang yang tertindas dan melindungi golongan yang lemah maka hendaklah kes atau kejadian yang berlaku diserahkan kepada ulil amri atau pemerintah untuk melaksanakan tugas mereka, jika tidak (contohnya akibat pemerintah makan rasuah dari tokey kongsi gelap atau kerana pemerintah tidak boleh dipercayai) maka setiap Muslim wajib bekerjasama dan menolong saudara-saudara mereka yang tertindas.

Ianya ialah satu fardhu kifayah.

Allah Azza wa Jalla berfirman:

"Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya."

 (al-Maaidah:2)

Semoga Allah memelihara umat Islam, menyatukan persaudaraan sesama Muslim, memberikan hak dan perlindungan kepada golongan yang tertindas serta membalas dan menghukum golongan yang zalim lagi suka menindas!

Nota Siku


Melayu menjadi mulia dengan iman dan Islam. Rujuklah sejarah.. betapa bangsa ini dulunya pernah menguasai Nusantara, iaitu ketika mana mereka berpegang teguh dengan Islam.

Melayu dikenali sebagai bangsa beradab dan penuh sopan santun. Kesantunan akhlaq itu bukanlah tabiat yang lahir secara semulajadi, tetapi kerana dada dan hati mereka sarat dengan iman.

Apabila iman semakin menipis, mencari dunia dan kedudukan jadi keutamaan.. ALLAH ambil kembali kemegahan tadi. Kerajaan Islam Melayu Melaka tumbang kepada kuasa asing. Setelah 350 tahun dijajah, Melayu ditinggalkan dengan faham sekular yang meminggirkan agama.

Sejak itu Melayu makin parah. Sopan santunnya semakin hilang dibadai ombak nafsu dunia yang menggila. Dari pemimpin atasan hingga rakyat bawahan, dijangkiti penyakit walhan dan hubbud dunya.

Pemimpin tenggelam dalam kekayaan dan kemewahan, manakala rakyat dari sudut ekonomi..ada yang hanyut dalam kemiskinan dan kemelaratan. Rakyat terutama anak mudanya dibius dengan budaya hedonisme yang mengagungkan kepuasan nafsu remaja.

Ukhuwwah dirungkai oleh budaya hidup nafsu nafsi. Aqidah mereka tenggelam dalam kepercayaan khurafat dan tahayyul. Berpecah pecah, diserak serakkan pegangan politik.. yang majoritinya menjauhkan mereka dari Islam dan Iman.

Bangsa Melayu hilang identiti. Apabila pagar iman tiada.. manusia Melayu hilang daya tahan melawan arus globalisasi. Tenggelam dan terpinga pinga, hilang punca tanpa tahu membeza antara modenisasi dan westernisasi. Tidak mampu memisahkan antara fantasi dan realiti, antara kebebasan hak asasi dengan liberalisasi.

Ini semua adalah berpunca dari keringnya sumur iman kerana digantikan dengan fahaman atau ideologi yang memisahkan Melayu dari Islam. Proses indoktrinasi ini diterap masuk melalui sistem pendidikan sekular yang memisahkan ilmu dari iman.

Dalam bahasa mudahnya ialah.. meniadakan ALLAH atau meminimakan sebutan nama ALLAH dari dalam buku buku teks yang diajar. Kecuali hanya beberapa minit di dalam mata pelajaran agama dari keseluruhan pembelajaran.




p/s: Kekuatan Melayu bukan diukur dengan ramainya manusia di medan Lowyat....Tetapi kekuatan Melayu diukur...pabila ramainya orang  Melayu yang beragama Islam solat secara berjemaah di setiap masjid.... Hati-hati orang Mukmin akan bersatu dengan sendirinya.. Jika kita perkemaskan Islam hanya dengan bangsa.... Islam itu tidak akn nmpk apa-apa...tapi jika kekuatan bangsa itu hqnya dengan Islam... Bangsa itu akqn nmpk hebat dan gah di mata dunia...sebagaimana bangsa Arab dimuliakan selepas turunnya al-Quran, dan mereka amalkannya... Tidak guna melaung semangat Melayu tetapi diri masih dengann sifat assobiyah yang melampau... Kita saying akan bangsa kita...Namun kita harus lebih sayang agama kita...bangsa akan dihormati jika agama yang kita anuti kita amalkan sepenuh hati...~

Senyum..=)

No comments: