Sunday, July 12, 2015

Tentang ‪#‎sayaZAHRA..~





Boleh sahaja masing buat interpretasi tentang klip video tersebut yang asalnya lebih panjang dan lebih 'nampak' permasalahan sebenarnya.

Sama ada mahu melihatnya dari sudut mikro: zahra malas, poyo, urus wang tak betul, pergi makan gaji buat apa, zahra berani, orang di luar sana seperti zahra.

Ataupun dilihat secara makro: zahra adalah mangsa kepada implementasi polisi yang entah apa-apa, miskin bandar adalah isu serius yang perlu tindakan segera, jurang perbezaan intra dan inter etnik adalah suatu yang perlu diambil perhatian mengatasinya, polisi-polisi untuk bumi perlu ada penilaian keberkesanannya dan bukan semata-mata maklumkan berapa juta gran dan pinjaman serta latihan yang ditawarkan, sokongan usahawan-usahawan berjaya untuk melatih mentee-mentee usahawan muda atau yang berminda macam 'zahra'.

Pada saya, kewajaran yang lebih utama diperdebatkan adalah sudut makro bagi gimik yang dilakukan. Bagaimana implementasi polisi amat mempengaruhi cara rakyat bertindak. 

Apapun secara peribadi saya melihat sendiri kecenderungan orang kita bercakap dan beri pendapat tidak cermat, tidak ada ilmu tentangnya, hentam semberono dan berdasarkan spekulasi-spekulasi yang amat menggelikan hati.


Senyum..=)



Disclaimer: Dipetik daripada tulisan salah seorang kenalan 'Intuisiku'..~

No comments: