Friday, July 10, 2015

Puasa: Bukan Sekadar Menahan Lapar dan Dahaga..~




Di bulan Ramadhan yang mulia ini, berusahalah untuk BERHENTI bercerita peribadi atau urusan ORANG LAIN. Termasuklah dari komen-komen di media sosial ini. Komen di berita-berita akhbar yang menyentuh urusan orang lain yang tiada kena- mengena dengan kita. JANGAN sampai puasa itu hanya lapar dahaga tetapi Allah swt tidak mengendahkannya.

Sabda Rasulullah SAW:

“Sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata buruk, dan perbuatan buruk, maka tiadalah bagi Allah hajat kepada penahanan makanan dan minuman (seseorang yang berpuasa itu)"
( Riwayat Al-Bukhari)

Ibn Al-`Arabi dan al-Qaradawi masing-masing mengulas bahawa pahala puasa akan hancur dengar kesalahan-kesalahan ini, puasa tidak batal tapi pahalanya batal, hingga jadilah puasanya kosong, lagi gagal menghasilkan taqwa yang menjadi sasaran.
Umar ibn Al-Khattab berkata :

"Puasa bukan hanya menahan diri dari makan dan minum, tetapi juga dari bercakap bohong, tipu dan cakap kosong"

‘Intusiku’ cukup kagum dan hormat dengan individu yang tetap setia memenangkan Islam. Hidupnya diwakafkan untuk Islam. Intipati perbualannya bukan berkisar tentang kereta, gaji, pangkat, gosip. Tetapi bagaimana untuk memenangkan Islam. Walaupun mungkin usahanya tidak dilihat orang, walaupun usahanya tidak menjadi viral, walaupun usahanya tidak dicanang di mana-mana. Namun mereka terus bekerja, dan bekerja.


Boleh jadi individu yang setup microphone untuk ustaz berceramah mungkin sahaja lebih ikhlas daripada ustaz itu sendiri walaupun dia tidak dikenali, tidak dicetak gambarnya di banner.

Mudah mudahan, kita semua terus bekerja untuk meninggikan kalimah tauhid di atas muka bumi ini.

Insya-Allah.. =)



p/s:  Baca al-Kahfi pada hari jumaat.. katanya mahu terhindar daripada fitnah Dajjal..Tapi ironinya..Selepas baca surah tersebut, diri berterusan bergelumang dengan perkara maksiat, mazmumah dan fitnah.. 

Acano tu? ;)

No comments: