Wednesday, September 28, 2016

Supplement? Perlu ke?!


"Supplement apa yang bagus untuk saya?"

Soalan 'favourite' daripada netizen apabila bersua muka dengan Dietitian, Pegawai Dietetik, Perunding Pemakanan dan seangkatan dengannya.

Bagi yang sedang memasarkan produk, inilah masa yang sesuai untuk mempromosikan produk mereka. Sebaliknya bagi yang tidak berkepentingan, tiada jawapan terhadap soalan ini.

Sebenarnya, supplement tidak diperlukan bagi mereka yang sihat walafiat, melainkan sebilangan yang mengalimi keadaan di mana memerlukan zat tertentu lebih daripada biasa.

Sebagi contoh, mereka yang mengalami luka atau melecur, adalah digalakkan bagi mengambil supplement yang mengandungi tinggi protein dan vitamin C.

Bagi yang sering angin badan pula, adalah digalakkan untuk mengambil supplement yang berasaskan halia atau 'habbatus sauda'.

Sementara untuk yang mengalami masalah sembelit yang teruk pula disarankan unuk mengambil supplement yang mengandungi tinggi 'probiotic', 'prebiotic' dan serat seperti yogurt, 'psysillium husk', 'chia seed' dan 'wheat grass'.

Akan tetapi, harus diingat.. zat yang ada dalam bentuk asal (dalam makanan) adalah lebih cepat dan 'efficient' dalam penyerapannya berbanding dengan zat yang telah diproses (dalam tablet/kapsul).

Senyum..=)=)



p/s: berpakaian kemas, selalu senyum, ramah dan lembut dalam bertutur bukan bererti kami tidak punyai masalah atau stress..cumanya sudah terbiasa dilatih dari segi psikologi untuk tidak mengekspressikannya dalam urusan kerja sehari-hari..~

No comments: