Sunday, January 08, 2017

Sisi Gelap Produk Kesihatan..~


"Produk nie ada oat. Sebagaimana kita tahu, oat ini bagus untuk kesihatan..
bla..bla..bla..bla.."

Terang seorang promoter kecantikan dalam sebuah rancangan TV mengenai kelebihan oat yang ada dalam produk yang dikeluarkan syarikatnya, dengan tidak sedikit pun menyentuh mengenai keburukan 'butter cocoa' dan gula yang tinggi dalam produknya itu.

Tu belum masuk lagi yang mendakwa produk kesihatan mereka mengandungi 'anti-oxidant' dan 'kolagen' yang boleh meremajakan kulit sesiapa sahaja yang mengambilnya, tanpa mempedulikan kandungan vitamin K dan 'potassium' tinggi yang boleh memberi mudarat kepada pesakit jantung dan buah pinggang.

Begitu juga ada yang mendabik dada mendakwa produk kopi segeranya sangat bagus untuk kesihatan lelaki dan wanita kerana mengandungi ektrak tongkat ali, kacip fatimah dan pelbagai garam mineral yang lain, dengan mengabaikan kesan sampingan 'trans-fatty acid', 'dextrose', 'diglyceride' 'dipotassium phosphate', 'sodium aluminosilicate' yang ada dalam krimer bukan tenusu, 'kandungan bersekutu' produk itu.

Itu baru diberi satu dua contoh, banyak lagi 'so-called' produk kecantikan dan kesihatan yang hanya menekankan sisi cerah tetapi 'menghijabkan' sisi gelap produk mereka.

Pendek kata, baca dan kaji dahulu 'ingredient' sebelum mengambil sesuatu produk supaya kita tidak menyesal di kemudian hari.

Senyum..=)


faizalMS,
Dietitian
Hospital USM.


Disclaimer: gambar sekadar hiasan.

No comments: