Wednesday, October 22, 2008

masa dan usia





Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Ermm.. sedar tak sedar, dah hampir sangat kita dengan penghujung Ramadhan. Ish, cepat sungguh rasanya waktu beredar, cepat sungguh. Serasa, baru je balik ke sini lepas habis cuti musim panas, baru je masuk tahun kedua belajar, baru je menyambut hadir bulan puasa. Tup-tup, dah hampir sangat ke noktahnya. Sementara masih punya masa akhir ni, kejarlah, rebutlah apa-apa yang selayaknya. Supaya nanti, tak terkilan sedih setelah keberangkatan pergi, sebelum bertemu lagi di tahun hadapan (itu pun, jika Allah berkenan beri kita pinjaman usia dan masa).
*".. sedar tak sedar, berlalu pantas meninggalkan diriku.
tak sedar-sedar, tak mungkin dapat kukejar.. oh, terlalu jauh.
aku, seperti dulu.. ditinggal waktu.."

(Masa dan Waktu : Saujana)


Petang tadi, waktu jalan pulang dari El-Sinbad dengan Fairuz, dapat berita tentang adik seorang pelajar di sini telah pulang ke rahmatullah. Terdiam saya. Meski tidak serapat mana dengan I (dia pelajar junior, baru tiba awal oktober lepas), tapi bila menyentuh bab kematian, keperitan yang ditanggungnya bagai dirasa sama. Tak dapat saya terka apa yang ada di minda dan hatinya ketika menerima berita, sesakkah nafasnya, kaburkah pandangannya.. yang pasti, ini ujian besar. Doa, semoga dia beroleh kekuatan dan kecekalan (dengan bantuan dan panduan dari Allah) untuk menempuh dugaan ini.

(Al-Fatihah untuk arwah. Doa, moga ditempatkan bersama hamba yang Allah ampuni dan rahmati).
*".. lihat dedaunan, kekeringan jua..
gugur dibawa sang bayu, layu tak berguna..
jiwa manusia, di arus usianya..
kesalan tiada makna, seandai tiba masa.."

(Usia Antara Masa : Saujana)


+Dah berfungsi wireless broadband system ni, makin liatlah nak keluar dari bilik.. tambah2, suhu dah makin 'sikit' sekarang ni.. ish ish.

Huwallahu A’lam;-p.

No comments: