Tuesday, February 28, 2017

Sihat kah Sup Bebola Ayam?


Makan proses ('processed food') adalah makanan yang sangat 'femes' di negara kita. Semua benda pun nak letak processed food, dari steamboat sampai la ke tomyam. Macam-macam jenis pun ade, sosej, 'fish ball', 'meat ball', isi ketam, daging burger/cincang.. bla bla bla..



Tapi persoalannya, adakah ia 'benar-benar' sihat?



Walapun dimasak sup atau bakar kosong skali pun..hakikatnya, ia masih tidak sihat kerana processed food itu sendiri bukan benda yang sihat.



Kebanyakannya dibuat bukan dari daging sebenar. Ia dibuat dari bahan buangan seperti lemak,kulit,urat, organ dalaman yang tidak mahu dibuang. Oleh kerana nak jimatkan kos dan tambah pendapatan, maka terciptalah benda alah ini supaya ianya boleh dijual.



Untuk menyedapkan,ditambah pula garam,gula dan perasa supaya kita makan pun yum yum nom nom nom. Kualiti protein? Sangat rendah. Tinggi kandungan lemak, kolesterol, garam, purin, gula, 'carcinogenic agent' dan bahan pengawet.



Jadi elakkan makan makanan proses. Semoleknya, makan daging betul atau buat processed food sendiri (ala-ala 'home-made'). Yang 'pure' punya.



Senyum..=)

#NutritionIntelligence
#HealthyLifestyle
faizalMS,
Dietitian,
Hospital USM.


No comments: