Monday, May 06, 2013

PRU-13: Kita Menang atau Kalah?!




Entry pertama, 6 Mei 2013, setelah kekalahan Pakatan Rakyat dan kemenangan Barisan Nasional dalam PRU Ke-13. Sekadar beberapa perkara. Pandangan biasa-biasa sahaja.

Alhamdulillah, walaupun tidak menang dengan kemampuan membentuk Kerajaan Persekutuan, jumlah kerusi parlimen yang dimenangi itu meningkat. 82 kerusi dalam PRU Ke-12 meningkat kepada 89 kerusi dalam PRU Ke-13 kali ini.

KENALPASTI MASALAH DAN PERBAIKI KESILAPAN

Dalam bola sepak, Gianluigi Buffon, penjaga gol Itali dan Juventus, bila ditanya responnya tentang sesuatu kekalahan, beliau menjawab:

"It is enough, we lost. We admit, we did some mistakes and we are going to fix it."

Tidak perlulah rakan Barisan Nasional, polis atau SPR menafikan. Bukti video dan gambar terlalu banyak. Adapun mereka menang dengan cara keji sebegitu, percayalah, kemenangan itu kosong dan tiada makna.

Tanpa perlu kita nafikan juga, masih ada kekurangan di pihak Pakatan Rakyat. Faktor dalaman, usaha nak memahamkan masyarakat tentang kesedaran melakukan perubahan, ditambah pula perasaan fobia yang masih menebal untuk mengundi calon bangsa lain terutamanya dalam kalangan Melayu.

KEWARGANEGARAAN DAN KESELAMATAN NEGARA
  
Betapa saya mengharapkan isu pemberian kad pengenalan dan kerakyatan kepada warga asing perlu dibersihkan semula sebersih-bersihnya. Yang telah dibawa masuk, mesti dibawa keluar.

Jujur, saya menyimpan kerisauan dan kebimbangan yang teramat sangat terhadap keselamatan rakyat warganegara Malaysia yang sah secara keseluruhannya. Kadar jenayah yang meningkat, semoga pihak berkuasa mampu menanganinya.

KEHIDUPAN MESTI DITERUSKAN



Betapa saya memikirkan cabaran hidup yang kian mencabar selepas ini terutamanya dari sudut kewangan. Keinginan untuk berumahtangga dan berkeluarga, berkerjaya dan berkereta, memilik rumah dan sebagainya.

Bukanlah andai Pakatan Rakyat menang, segalanya cabaran ini akan hilang. Cuma kelihatan dengan kekuasan berterusan Barisan Nasional, cabaran itu kian berat dan bertambah. Mungkin kerana saya kurang menekuni Manifesto AkuJanji Barisan Nasional agaknya.

Tidak mengapa, saya optimis. Ia menuntut untuk saya lebih berusaha dan lebih yakin, rezeki itu datangnya dari Allah berkadaran langsung dengan usaha kita.

Banyak dan gigih kita usaha, banyaklah yang kita dapat.

PILIHAN RAYA UMUM KE-14
 
Seandainya sistem yang korup ini masih dikekalkan tanpa penambahbaikan, percayalah sesuatu.

We are going to fix our mistakes. We will remember this date, the Banglas, the Myanmars, the Nepals, the inks and the BLACKOUTS!

We will come back 5 years from now. BEWARE! This, we promise you.


 


p/s: Semoga PRU14 adalah zaman untuk generasi X,Y, & Z...
Generasi muda yang bercakap & menilai dengan fact, figure, & number..
Bukan propoganda, sentimen, & persepsi yang tidak masuk akal...

Jika Konstantinopel dicuba selama 800 tahun sebelum berjaya ditawan...
Maka usaha kita tidaklah seberapa...

Teruskan perjuangan..
Perjuangan untuk mengembalikan kedaulatan Islam di muka bumi Malaysia..
Islam for all ^_^v


No comments: