Situasi 1
Sales Person: Cik punya kandungan
air dalam badan nie kurang, kadungan lemak pulak tinggi…bla…bla…bla. Jadi saya
syorkan cik beli produk A lar kerana produk A boleh mengengatasi masalah cik
ini dalam masa seminggu sahaja.
Customer: Yer ke? Berapa harga
produk tu?
Sales Person: Tak mahal, cik.
Cuma $$$$$$ aja. Tapi produk A akan lagi berkesan jikalau cik guna bersama-sama
produk B. Kebetulan kami pun tengah buat
promosi. So kira jika cik beli pakej produk A + B, cik akan dapat harga $$$$..
murah tu. Jika kat luar, harga dia
$$$$$. So cik boleh jimat dalam $$$$.
Customer: A’ah.. murahnya. Ok,
saya beli pakej A+B.
Sales Person: Ok cik.
Memandangkan cik adalah pelanggan yang ke-100 kami, kami hadiahkan produk C
kepada cik. Cuma tambah $$$ aja, cik boleh menikmati pakej lengkap produk kami.
Customer: Errr… “banyak lar pulak
nak kene beli “(monolog dalam hati).
Situasi 2
Sales Person: Bacaan puan punya
kandungan lemak, air, bla… bla.. bla.. semuanya normal.
Customer: Ye ke?! Fuh nasib baik.
Jadi saya tak payah lar beli produk nie kan? Hehe..
Sales Person: Betol tu, puan..
tapi jika puan ingin mencapai tahap kesihatan dan kecergasan yang maksimum, saya
sarankan puan amek produk ini kerana produk ini boleh melancarkan saluran
darah, membuang toksin dalam badan… bla..bla..bla..
Customer: Dah kalau dah normal,
buat apa nak beli kan?
Sales Person: Memang normal,
puan. Tapi mesti puan banyak nak kene pantang, kan?
Customer: A’ah..banyak jugak lar
yang doctor tak bagi makan.
Sales Person: Kalau puan makan
produk kami, puan tak perlu pantang apa-apa dah. Puan boleh makan apa-apa
sahaja yang puan mahu tanpa perlu risau
pada tahap kesihatan puan.
Customer: Iye?! Hmmm… sound’s good (muka dengan mata yang
bersinar-sinar penuh harapan).
Situasi 3
Sales Person: Encik kena subscribe kad nie. Kad nie memang best seller sekarang ini.. memang produk
terbaik yang untuk encik.
Customer: Iyer ke? Apa yang saya
dapat kalau saya langgan kad ini?
Sales Person: Macam-macam, encik.
Encik boleh shopping, melancong…bla..bla..bla.. dan yang paling menarik, kalau
cik masuk hospital pun, boleh guna kad nie.. Cuma swipe je.
Customer: Warrr.. macam menarik.
Tapi berapa rate interest dia?
Sales Person: Tak banyak encik,
cuma 19% je. Tapi kalau encik bayar terus bila dah guna kad untuk setiap
urusniaga atau tiap-tiap bulan, takde lar interest die.
Customer: Hmmm… kalau macam tu,
boleh saya daftar subscribe sekarang?
Sales Person: Boleh, encik. Lagi
cepat, lagi bagus. “Hehe.. lebih target lagi sale aku bulan nie.. (monolog dalam hati).
Situasi 4
Sales Person: Dik, mari beli
produk ini. Produk ini memang mengandungi makanan-makanan Sunnah.
Customer: Iye ke, bang? Saya
tengok kat sini, content dia banyak nama yang pelik je, nama drug pun ada. Ada
kelulusan KKM tak?
Sales Person: Eh, ada je. Tu
habbatus sauda, dia guna nama saintifik tu, dik. Lagipun produk ini dialunkan
ayat-ayat suci al-Quran berserta selawat. Tak payah nak dapatkan kelulusan
daripada KKM. Memang sesuai lar untuk adik kalau nak amalkan pemakanan mengikut
sunnah nie.
Customer: Kalau dah produk nie
dialunkan ayat suci al-Quran dan selawat, kenapa letak kat kaki yer?
Sales Person: Errrrr… “sudah, tak
tahu nak jawab apa..” (monolog di dalam hati).
Moral of the Story: Sales person memang ‘dilatih’ untuk menjual
barang. Perhati, kaji, kenali dan fahami mereka yang datang mempromosikan
produk mereka kepada kita dan modus operandi mereka. Janji-janji manis bulan
dan bintang memang nampak menarik tetapi apakah ianya akan tertunai atau kita
hanya akan merana diu kemudian hari?!
Senyum.. =)
No comments:
Post a Comment