Saturday, June 13, 2009

“ana abdullahi walan yudhi’ani”…

Ada ke lagi yang boleh menggugat kebahagiaan seseorang manusia, yakni yang lebih hebat daripada kematian? Ujian hidup-ujian hidup seperti kemiskinan, kesakitan, celaan, kekalahan dan sebagainya adalah kecil berbanding kematian. Kematian adalah ‘pemutus’ segala kebahagiaan. Samada ditinggalkan oleh orang yang kita sayangi, atau kita sendiri meninggalkan mereka.

Jika kematian dikatakan boleh mencabut kebahagiaan, belajarlah daripada Rasulullah s.a.w. Baginda menghadapi kematian orang yang tersayang secara berturut-turut sepanjang umur hayatnya. Bermula daripada dalam alam rahim ibu lagi, Baginda telah di’tinggal’kan oleh ayahnya, Abdullah. Setelah umur Baginda mencecah 6 tahun, ibunya yang tercinta, Aminah pula meninggal dunia. Tidak lama kemudian, walaupun masih dahagakan kasih-sayang, datuknya Abdul Muttalib pergi buat selamanya. Tinggallah Baginda dalam pemeliharaan dan jagaan bapa saudaranya Abu Talib.

Ketika masih perlukan Abu Talib, Rasulullah s.a.w. ditinggalkan lagi. Abu Talib ‘pergi tiada kembali’ ketika keislaman begitu sekali didambakan. Tinggallah Baginda dengan kekasih hatinya, Khadijah. Akan tetapi tidak berapa lama selepas itu, Khadijah pula mengikut jejak bapa saudaranya. Maka tahun yang menyaksikan ‘hilangnya’ insan-insan yang dicintai itu dinamakan ‘Tahun Kesedihan’.

Baginda dikurniai 6 putera yang semuanya meninggal ketika masih kecil. Anak yang ke-3 dan ke-4 Baginda ‘pergi’ dahulu di hadapan matanya. Alangkah rindunya untuk mendapat cahaya mata lagi, lalu Rasulullah dikurniakan seorang anak lelaki lagi, Ibrahim diberi nama. Kebetulan rupanya amat mirip dengan Baginda. Namun, Ibrahim juga meninggal dunia ketika sarat menyusu.

Lalu tertumpulah pula kasih-sayangnya kepada cucundanya, Hassan dan Hussin. Sangat dimanjakan si anak kecil itu, sehinggakan pernah sedemikian lama sujudnya hanya semata-mata memberikan waktu agar cucunya turun dari belakangnya. Namun, daripada ilham Ilahi, baginda tahu bahawa ada peristiwa besar bakal menimpa kedua-duanya. Baginda hanya memberitahu salah seorang daripadanya bakal mendamaikan perselisihan besar. Dipendamkan pula tragedi pembunuhan di Karbala yang bakal dihadapi Hussin.

Begitulah Rasullah menghadapi saat perginya orang yang tersayang. Jadi bagaimana pula keperibadian ketika Baginda sendiri pergi meninggalkan orang yang tersayang?! Sirah menceritakan bagaimana ketika Baginda terbaring di hamparan usang, berselimutkan kain kasar manakala minyak lampu pelita rumahnya hampir kehabisan… ketika itulah Baginda menyebut, “Rafiqil a’la,rafiqil a’la.. [teman daerah tinggi (Allah), teman daerah tinggi]!”

Menurut ‘kamus’ kehidupan para muqarabin (orang yang hampir dengan Allah), tercatatlah ungkapan bahawa mati itu adalah syarat wajib bagi menemui cinta abadi. Itulah ‘teman daerah tinggi’ yang sangat dirinduinya. Perginya dengan tenang walaupun demam panas yang dialaminya 2 kali ganda yang dihidapi manusia biasa.

Namun begitu, pada saat sakarat yang begitu hebat, sempat lagi Baginda sempat lagi berpesan tentang solat. Untuk siapa?! Siapa lagi kalau bukan untuk kita.. umat yang akan ditinggalkannya.

Ketika segala tragedi dan ujian menimpa, Rasulullah tetap bahagia. Bahagia inilah yang digambarkan oleh pembantunya, Anas bin Malik dengan pengisahannya :

“Aku menjadi khadam Rasulullah s.a.w. 10 lamanya. Maka tidak pernah Baginda berkata atas apa yang aku kerjakan, ‘Mengapa engkau kerjakan?’ Tidak pernah pula Baginda berkata atas apa yang aku tidak kerjakan, ‘Mengapa engkau tidak kerjakan?’ Tidak pernah pula Baginda berkata pada barang yang ada, ‘Mengapa ada pula barang ini?’ Tidak pernah juga Baginda berkata pada barang yang tidak ada, ‘Alangkah baiknya kalu barang itu ada’. Kalau terjadi perselisihan antara aku dan ahli keluarganya, Baginda akan berkata kepada keluarganya: ‘Biarlah, kerana apa yang ditakdirkan Allah mesti terjadi!’”

Menurutnya lagi, Baginda Rasulullah hanya berpegang suatu kunci kata, iaitu ‘ana abdullahi walan yudhi’ani .. (aku hamba Allah, DIA tidak akan mengecewakanku!)’ Itulah kunci kata yang menjadikan Baginda begitu ‘kebal’ dalam menghadapi segala ujian hidup dan terus bahagia buat selama-lamanya.

Mudah-mudahan kita dapat menghayati kunci kata di sebalik model insan yang paling bahagia ini.

2 comments:

the unknown said...

dunia nie penjara bagi org beriman. kematian umpama kunci kebebasan.

faizalMS said...

btul2..:-p