Wednesday, June 17, 2009

tak faham bahasa ALLAH?!

Telah berlaku banjir besar di sebuah daerah dan semua orang sibuk menyelamatkan diri dan harta yang ada ke tempat yang lebih selamat.
Namun ada seorang lelaki yang enggan berganjak dari rumahnya. Apabila disuruh meninggalkan rumahnya.Katanya...,"Aku tak perlu semua itu, aku akan berdoa agar Allah selamatkan aku" ...lelaki ini terus berdoa " Ya Allah, selamatkanlah hamba-Mu ini..turunkanlah pertolongan Mu Ya Allah.".

Air semakin tinggi dan mula mencecah paras pinggang, lalu datang sebuah bot penyelamat, orang dalam bot menjerit kpdnya; " Pak cik, lekas naik ke atas bot ni, air semakin tinggi, bahaya kalau pakcik tak pergi dari sini..."

Lalu jawabnya;" Kamu pergilah dulu, aku nak terus berdoa, Allah akan selamatkan aku, jangan risau.."

Air mula naik semakin tinggi. Si lelaki memanjat bumbung atap dan naik ke atasnya sambil terus berdoa" Ya Allah, selamatkanlah hamba-Mu ini..turunkanlah pertolongan Mu Ya Allah."
Tidak berapa lama datang sebuah helikopter lalu menghulurkan tangga dan menyeru melalui healer; " Pakcik...capai tangga tu dan naik lekas ke atas, keaadaan amat bahaya!!"

Si lelaki tetap berdegil sambil menjawab; " Kamu pergilah dulu, aku percaya Allah akan hantar pertolongannya pada aku..." Helikopter pun berlalu.

Akhirnya si lelaki mati dibawa arus deras banjir besar tersebut......

Di alam barzakh, si lelaki berdialog dengan Allah swt: "Ya Allah,ketika aku berdoa kepada Mu, kenapakah Engkau tidak menghulurkan pertolongan Mu padaku Ya Allah sehingga menyebabkan aku menemui ajalku..?" Lalu Allah swt pun menjawab: "Wahai lelaki, sebenarnya tiap kali kamu memohon doa padaku, aku makbulkan doa mu itu dan aku hantar pertolongan Ku padamu.....orang-orang yang datang mengajak kamu menyelamatkan dirimu adalah tanda pertolongan dari Ku, begitu juga bot penyelamat, juga helikopter....semua itu adalah merupa bahasa atau tanda pertolongan dari Ku tapi kamu yang tidak memahami bahasa-Ku"
Moral of Da Story: Alam semesta adalah bahasa Allah. Allah sentiasa berkomunikasi dengan kita. Bahasa Allah dapat didengar, dilihat, dirasa, disentuh dan dihidu. Setiap kejadian alam, setiap peristiwa dan sejarah juga adalah bahasa Allah. Kejadian hari ini adalah sebab kepada peristiwa akan datang. Cubalah memahaminya dan ambil pengajaran. Wallahu a'lam..

2 comments:

~ MAR ~ said...

btul3..
kdg2 kita xsedar bahawa apa yg berlaku ke atas kita sebenarnya adalah nikmat dari Allah.
kita selalu salah sangka atau buruk sangka dgn Allah..
padahal semua tu utk kebaikan kita..

hm, kisah tu mcm ada persamaan dgn kisah pd zmn rasulullah dulu..
yg pemuda yg taknak tambat kuda (ke unta?) kt tiang msjid.
dia kata dia tawakkal pada Allah, tp dia usaha.
camtu la kn..
hmmm..
let us ponder..

iNtuisiiNsurgeNsi said...

kuda..hehe..erm,a'a..sme2la kte muhasaba diri sendiri.;-p.