‘Kerja
sebagai ibadah’. Adakah kita menghayati bait-bait kata itu?! Apakah yang
dimaksudkan dengan kerja dan pekerjaan, sebenarnya?! Menurut Kamus Dewan, kerja
adalah sinonim dengan khidmat, tugas, tanggungjawab, kewajipan, usaha, urusan
dan kegiatan. Kerja dalam konteks bahasa Arab dikatakan ‘Amal yang bermaksud perbuatan yang dibuat dengan Qasd (niat). Qasd juga bermaksud perbuatan dengan keteguhan hati ingin
melakukannya.
Ibadah pula adalah istilah Islam bermaksud melakukan kerana ingin menzahirkan nilai Ta’abbud iaitu pengabdian diri kepada Allah. Pengabdian itu diambil daripada perkataan Arab juga iaitu ABD yang bermaksud ‘Hamba’. Hamba kepada Allah tidak sama dengan hamba kepada sesama makhluk. Hamba kepada makhluk atau kepada sesama manusia menzahirkan rasa hina dan kehilangan nilai, sebaliknya hamba kepada Allah menzahirkan ketinggian nilai insani. Manusia menjadi lebih nilai kemanusiaannya jika dia adalah hamba Allah sebaliknya nilai kemanusiaannya kurang kalau ia hamba kepada manusia lain.
Kerja sebagai ibadah adalah melakukan perbuatan
dengan sungguh-sungguh, dengan keazaman dan keteguhan hati semata-mata ingin
menzahirkan rasa kehambaan kepada Allah. Ganjaran daripada kerja bukan
semata-mata tampak pada zahir berbentuk gaji dan elaun tetapi merangkumi nilai
tambah iaitu keredhaan dan keberkatan anugerah daripada Allah untuk
keselamatan, kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat yang lebih kekal abadi.
Benarlah sabda junjungan Nabi Muhammad S.A.W;
“Sesungguhnya setiap amalan (kerja) itu
hendaklah dengan niat, sekiranya baik niatnya (kerana Allah) maka balasan
(rahmat, kesejahteraan dan keberkatan) adalah sepertimana yang Allah redha.
Sebaliknya jika buruk niatnya (kerana dunia semata-mata, kerana manusia sama
ada lelaki mahupun wanita) maka ia tidak akan dapat selain perkara yang menjadi
isi kepada niatnya itu sahaja (fizikal atau material) yang lebih berbentuk
fatamorgana dan fana.”
Oleh hal demikian, mereka yang faham akan konsep
bekerja sebagai ibadah, akan menjadi lebih sempurna pekerjaannya. Lebih
teratur, tersusun dan jika ada kelemahan pun, mereka masih boleh menerima
teguran yang membina dengan hati yang tabah. Kerana mereka faham, yang sempurna
hanya milik Allah dan mereka berusaha ke arah kesempurnaan sama ada pada pandangan
manusia ataupun pandangan Allah (yang jauh untuk dicapainya). Tetapi mereka
tetap berusaha dan ada ketenangan di sebalik tiap usaha mereka. Tidak ada keluh
kesah, tidak ada ragu-ragu, dan tidak dapat dipengaruhi terutama oleh mereka
yang zalim.
Kerana, segala perbuatan mereka dilindungi Allah
berkat niatnya yang suci dan pengharapan serta kebergantungan mereka kepada
hanya Allah. Hidup mereka akan selamat di dunia walau pada pandangan zahir
penuh dengan kelemahan-kelemahan yang terinsaf dan yang lebih penting, mati
mereka diterima oleh Allah SWT.
“Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas
lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba-hamba-Ku, masuklah ke
dalam syurga-Ku.”
(Fajr:
27-30)
Sebaliknya mereka yang kerja hanya kerana dunia,
dan hanya kerana yang selain daripada Allah, tidak ada konsep ibadah dalam
pekerjaannya, maka hidup mereka adalah fatamorgana. Mengejar dunia yang
diibaratkan seperti bayang-bayangnya sendiri, semakin dikejar, semakin ia menjauh.
Lalu hiduplah mereka dalam kepenatan yang tidak berpenghujung. Bukan itu
sahaja, apabila mati mereka tidak diterima sebagai Hamba Allah.. dan
ditempatkan ke dalam azab siksaan yang kekal abadi. Nauzubillah.
Oleh itu, berbaliklah kita ke pangkal jalan.
Sedarilah apa tujuan pekerjaan kita sebenarnya. Soal diri sendiri dari mana
kita datang dan ke mana kita akan pergi untuk kehidupan yang jauh lebih baik
daripada ini, selepas ini.
Wallahu a’lam..^_^y
1 comment:
GOOD!
Post a Comment