Thursday, April 17, 2014

Pergaulan: Bebas atau Terbabas?!



Terkadang, kita memandang enteng tentang batas pergaulan berlainan gender yang digariskan oleh Syara'..

"Aahh..aku dengan dia memang kawan rapat..jadi takde nye salah kalau aku berbalas mesej dengannya sehingga larut malam.."

"Aku tak kenal mana pun dia tu.. saja je aku chat dengan dia.. dah sama-sama bosan takde kerja, apa salahnya kan?"

"Kami memang selalu berkongsi masalah pun..even masalah rumah tangga.. sebab dia dah saya anggap macam abang saya sendiri.."

"Saya tumpang motor dia, sebab kami nie rakan setempat kerja.."

"Apa salahnya aku panggil dia dengan panggilan manje, dah dia pun tak kesah..lagipun aku kan BFF dia..kau je yang kolot duk fikir bukan-bukan!"

"Biarlah kitorang bergurau-senda,bertepuk-tampar pun..tengoklah dia tu..sama je sifat dan perangainya macam kita..takde maknenye dia ada nafsu pada saya.."


Dan bermacam-macam lagi alasan yang dilemparkan..

Mungkin kita merasakan bahawa kita terlalu hebat untuk mengawal hati dan perasaan kita padahal sudah diketahui bahawa hati itu berbolak-balik sifatnya..

Dan..

Syaitan itu tidak pernah berputus asa membisikkan kata-kata manis nista yang boleh menyesatkan kita..

Juga..

Nafsu itu sendiri bertindak seperti duri dalam daging, selaku askar upahan si syaitan durjana..

Ingatlah bahawa Allah itu lebih mengetahui fitrah makhluk-Nya berbanding dengan kita..

 





Nota Kaki


 Kita suka ikut nafsu, walau dalam bab kebenaran. Cuba banding dua ayat ni ;

1) Semua tidak dapat elak dari buat dosa..

2) Semua perlu elak dari buat dosa.

Kedua-duanya benar tapi kita selesa dengan yang awal sebab sekadar fakta benar tanpa suruhan.

Samalah bila dengar nasihat, semuanya benar dan kita iyakan tapi tak semua nasihat tu kita ikut. Islam itu kebenaran yang tidak selalu selari dengan nafsu.

Jangan sekadar iyakan sahaja, benarkan diri bermujahadah menegakkan kebenaran walaupun payah, bukan hanya membenarkan sahaja dengan angguk-angguk kepala.


Senyum..=)


No comments: