“I Want To
Touch A Dog”. Sebuah program yang dilaksanakan oleh mereka yang jahil
agama. Jahil ilmu fiqh mazhab Syafie. Jahil ilmu 'uruf. Jahil ilmu fitnah khilafatul 'uruf. Jahil ilmu fiqh Aulawiyat. Dan segala kejahilan yang terkandung di dalamnya.
Program yang mampu mencipta fitnah (kekacauan dan
kekeliruan) di kalangan orang awam yang kurang ilmu fiqh. Contoh fitnahnya,
akan wujud mereka yang ingin sesuka hati menyentuh dan membelai anjing tanpa
sebab, akan wujud mereka yang berniat untuk membela anjing sebagai haiwan dalam
rumah untuk bermanja (asalkan boleh sertu lepas pegang, kononnya), dan bermacam
fitnah lagi.
Kita menghormati pendapat mazhab lain yang
menyatakan tubuh anjing bukan najis jika tiada didapati najis mughallazah (air liur dan tahi) pada
tubuhnya. Namun kita juga harus menghormati pegangan 'uruf masyarakat setempat
di mana Malaysia berpegang pada pendapat mazhab Syafie. Bila anda ada di rumah
orang, anda tak boleh buat rumah dia macam rumah sendiri, tak gitu? Walaupun
tuan rumah tu hormati perilaku dan perbuatan anda, namun tak bermakna dia redha
anda melakukannya di dalam rumahnya.
Di sini saya menjelaskan kembali hukum mengenai
anjing. Program pelik itu telah melanggar dua point yang saya berikan di bawah, iaitu point pertama dan kedua:
Hukum Menyentuh
Anjing
1. Memang wujud khilaf di kalangan ulama
mazhab-mazhab dalam bab tubuh anjing itu najis mughallazah atau tidak. Secara
ringkasnya, dalam mazhab syafie menyatakan seluruh tubuh anjing adalah najis mughallazah (Imam Nawawi, Mughni
Al-Muhtaj, Khatib Syarbini), selain mazhab Syafie (yakni mazhab Hanbali,
Maliki, Hanafi) menyatakan hanya air liurnya sahaja najis. Ini berdasarkan
hadis:
“Sucinya
bejana (bekas) salah seorang daripada kamu yang dijilati anjing adalah dengan
dibasuh bejana itu tujuh kali dengan air dan pada basuhan pertama dicampur
dengan tanah.”
[Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad]
Jadi, hukum menyentuh anjing memang ada khilaf.
Yang pasti, haram SENGAJA menyentuh sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan
najis ke atas tubuh kita. Jadi, menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau
tubuh kita basah/lembap/berair, maka haramlah menurut mazhab Syafie kerana
najis boleh berpindah.
Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat
menurut mazhab Syafie? Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya dengan
menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya.
**Dalam program tersebut, adakah peserta dan
trainer yakin sepenuh jiwa anjing tersebut tidak menjilat tubuhnya? Dan adakah
semua mereka yakin benar anjing atau tangan mereka dalam keadaan kering? Jika
tak yakin, bodoh namanya. Jika pegang pada "alaaa.. lepas pegang boleh
sertu (samak ikut sesetengah pemahaman orang)", ikut hukum fiqh, sengaja meletakkan diri dalam
keadaan menyusahkan juga dibenci agama.
Hukum Membela
Anjing
2. Namun tiada khilaf dan telah ijmak (sepakat)
antara semua ulama-ulama muktabar muttaqaddimin
dan mutaakhirin bahawa, tidak
dibenarkan seorang Islam untuk membela anjing menjadi haiwan belaan,
sebagaimana kita bela kucing, yang kita peluk, cium, belai dan sebagainya,
KECUALI membela atas 5 sebab yang dibenarkan, iaitu:
i. Untuk menjaga harta
ii. Untuk menjaga tanaman
iii. Untuk menjaga ternakan
iv. Sebagai anjing untuk memburu
v. Menjaga keselamatan keluarga
Nabi
SAW bersabda:
"Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau
ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath."
[Hadis Muttafaq 'Alaih]
Daripada Abdullah bin Umar dia berkata:
"Aku
mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing untuk berburu
atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan berkurang dua qirath
setiap harinya."
[Riwayat Bukhari no. 5059 dan Muslim, no: 2940]
Juga daripada Ibnu Umar berkata:
"Rasulullah
SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing untuk berburu atau
anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan ternak."
[Riwayat Muslim no. 1571]
"Barangsiapa
memelihara anjing tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan
(harta/keluarga/diri/ternakan/ternakan), maka pahalanya akan berkurang sebanyak
satu qirath bagi setiap hari"
[Hadis Muttafaq 'Alaih]
Daripada Aisyah r.a beliau berkata:
“Telah
berjanji Jibril dengan Rasulullah akan datang dalam suatu waktu, pada ketika
janji itu telah tiba waktunya, Jibril tidak datang. Di tangan Nabi ada sebatang
tongkat, maka baginda buang tongkat itu sambil berkata: “Tuhan dan RasulNya
tidak akan menyalahi janji”. Kemudian Nabi melihat ke sebelahnya, maka baginda
melihat ada anak anjing di bawah tempat tidurnya. Maka baginda bertanya: “Bila
masuknya anjing ini?” Siti Aisyah menjawab: “Saya tidak tahu”. Lalu disuruh
usir keluar anjing itu. Setelah anjing itu keluar datanglah Jibril dan Nabi
terus bertanya: “Engkau berjanji denganku akan datang dan aku menunggu tetapi
engkau tidak datang”. Jawab Jibril: “anjing yang berada di rumahmu yg
menghalangi aku, kerana Kami (Malaikat) tidak masuk ke dalam rumah yang ada di
dalamnya anjing dan gambar"
[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]
Syaratnya:
1) HARAM bela anjing di dalam rumah
2) WAJIB beri makan minumnya
3) HARAM mendera atau mencederakannya
4) HANYA atas 5 sebab di atas sahaja
**Peserta-peserta program tu dah peluk, sentuh,
belai anjing. Adakah ia dibenarkan? Tidak sama sekali.
3. Walaubagaimanapun, anjing tetap bukanlah
haiwan yang wajar dicaci, dihina, dibelasah, dibunuh sewenangnya, dipukul,
diseksa atau apa sahaja salah laku. Anjing tetap haiwan yang wajar diberi kasih
sayang dan belas ihsan, kerana ia tetap makhluk Allah. Telah ada hadis panjang
mengisahkan tentang seorang yang banyak dosa, yang memberi anjing minum, dimasukkan
ke syurga kerana pahalanya memberi minum kepada anjing itu. Namun dalam hadis
tu takde pun kata si pemberi minum tu peluk cium belai anjing tu. Cukup sekadar
memberi keperluan kepada anjing kita dah dapat pahala.
Rujukan:
Halal wa Haram fi al-Islam (Prof Dr Yusof al-Qaradhawi)
Mughni Al-Muhtaj (Imam Nawawi)
Haza Halal wa Haza Haram (Abdul Qadir Ahmad 'Ata)
Sumber: Ustaz Khairul Afendy
No comments:
Post a Comment